Volvo Cars är den stora vinnaren när bilmarknaden för första kvartalet summeras. Märket tar revansch efter det tunga fjolåret och ökar med 15 procent på en fallande marknad. Volvos laddhybrider ökar kraftigt.
– Vi ser ett ökat intresse generellt pådrivet av vår nya EX30 men även fortsatt stort intresse för våra laddhybrider där vår XC60 är ledstjärnan, säger Fredrik Isakson, försäljningsdirektör Volvo Car Sverige till Carup.
Statistiken för den svenska bilmarknaden under kvartal 1 2024 är en sorglig läsning för de flesta generalagenter och bilmärken. Totalmarknaden backade med fem procent till 59 822 nyregistrerade bilar, den lägsta siffran på åratal.
Den stora vinnaren på den fallande marknaden är Volvo Cars, som tar revansch efter ett svagt fjolår. Volvo trotsar motvinden och lyckades öka med 15 procent och tog tillbaka tappade marknadsandelar. Ökningen är starkt driven av Volvos laddhybrider. XC60-modellen ökade med 29 procent under kvartalet, gamla V60 gör stark comeback med en ökning på 46 procent och är Sveriges tredje mest registrerade bilmodell hittills i år. Nya elbilen EX30 registrerades i 1286 exemplar, men i gengäld tappade elektriska XC40 och C40 försäljning.
Hela uppgången för Volvo drevs av företagsförsäljningen som ökade med 42 procent, på privatsidan tappade Volvo varannan köpare.
– Marknaden nu är starkt driven av företagsförsäljning då privatkunderna fortsatt är tveksamma till att köpa nytt givet alla omvärldsfaktorer. Privatmarknaden just nu stavas framförallt begagnat. En stor del av ökningen nu är en följd av stark försäljning under de senaste månaderna som nu levereras ut, säger Fredrik Isakson, försäljningsdirektör Volvo Car Sverige.
Flera elbilsmodeller finns på förlorarlistan under det första kvartalet. Elektriska Volvo XC40 tappade över 1000 köpare. Tidigare bästsäljaren Volkswagen ID.4 noterar också ett tapp på över 1000 bilar under kvartalet. Istället ökar flera klassiska Volkswagen-modeller med förbränningsmotor: Passat, Golf och Tiguan.
Tesla Model Y blev den bäst säljande modellen under kvartalet, men Teslas enorma ökning i Sverige är bruten. Enligt Mobility Swedens statistik minskade märket med 8 procent under första kvartalet. Till skillnad från andra märken hade dock Tesla leveranser under påskhelgen som inte är inräknade i den officiella statistiken, och i realiteten var tappet högst någon procent. Mobility Sweden har räknat in registreringar till och med 28 mars, och kommer inte uppdatera statistiken ytterligare.
Bilmodellerna som ökade mest kvartal 1 2024
Kvartal 1 2024 Antal Reg | Ökning, % | Ökning, Antal | |
VOLVO EX30 | 1 286 | Ny | 1286 |
VOLVO XC60 | 3 082 | 28,6% | 686 |
VOLVO S/V60 | 2 151 | 45,6% | 674 |
KIA EV9 | 490 | Ny | 490 |
TOYOTA RAV 4 | 1 436 | 50,8% | 484 |
PEUGEOT 5008 | 631 | 244,8% | 448 |
VW TIGUAN | 744 | 105,0% | 381 |
Polestar 2 | 898 | 71,4% | 374 |
VW PASSAT | 752 | 73,7% | 319 |
VW GOLF | 884 | 54,8% | 313 |
Bilmodellerna som minskade mest kvartal 1 2024
Kvartal 1 2024 Antal reg | Minskning, % | Minskning, Antal | |
VOLVO XC40 | 2 146 | −34,6% | −1137 |
VW ID.4 | 801 | −57,7% | −1091 |
KIA EV6 | 426 | −66,9% | −862 |
TOYOTA YARIS CROSS | 688 | −47,5% | −623 |
KIA NIRO | 627 | −49,7% | −620 |
MAZDA CX-60 | 312 | −52,0% | −338 |
TESLA MODEL 3 | 679 | −32,4% | −326 |
NISSAN QASHQAI | 265 | −54,8% | −321 |
SKODA ENYAQ | 522 | −35,6% | −289 |
DACIA DUSTER | 144 | −64,1% | −257 |
Största bilmärkena i Sverige, kvartal 1 2024
Antal bilar | Ändring, % | ||
Volvo | 10 734 | 14,6% | |
Volkswagen | 5 828 | −3,5% | |
Toyota | 5 170 | −7,5% | |
Kia | 4 382 | −21,9% | |
Tesla | 4 309 | −8,0% | |
Mercedes | 3 523 | 11,8% | |
Audi | 3 470 | −4,5% | |
BMW | 3 022 | −19,3% | |
Skoda | 2 363 | −11,2% | |
Peugeot | 2 102 | 3,4% |
LÄS ÄVEN:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter