Volvo lägger ner prestigesatsningen Volvo on Demand. Då passar ett annat bilmärke på att satsa och ta kunder.
I veckan kom nyheten att Volvo lägger ner Volvo on Demand. Bildelningstjänsten gjorde miljarder i förlust, men lyfte aldrig. Satsningen blev för dyr även om den fick över 100 000 kunder. 50 anställda får nu sluta från Volvo. Men fiaskot har inte avskräckt andra.
Strax efter att satsningen gått i graven rullar Kia ut sin nya tjänst Hyr & Dela. Hittills har tjänsten varit ett pilotprojekt hos enstaka handlare. Men nu ska det göras en bred satsning hos Sveriges Kia-handlare. Men till skillnad från Volvo vänder sig Kia till företag.
De som hyr bilarna ska sedan kunna dela dem med medarbetare, partners eller kunder. Och precis som hos Volvo styrs allt via en app. Den används också som digital nyckel för bilen.
– Vi vill göra det enkelt för våra företagskunder att snabbt kunna optimera sin bilflotta efter behov och samtidigt öka nyttjandegraden på sina bilar, säger Nathalie Romlin, mobilitetsansvarig på Kia Sweden.
LÄS MER:
Maths Nilsson är grundare av Carup.