Nya Volvo EX90 är snart klar – nästan två år efter premiären. Nu har de första journalisterna äntligen fått känna på bilen. Men de har inte fått köra, bara åka med. De första intrycken är positiva till Volvos största, tyngsta och dyraste bil någonsin.
– Som inlindad i bomull och liggande på moln, skriver tyska Autobild.
Volvo premiärvisade sin nya elektriska SUV EX90 redan i november 2022. Bilen har blivit kraftigt försenad och när de första kunderna får bilen i höst har det gått nästan två år efter premiären. Orsaken är problem och utmanande utveckling av bilens mjukvara, framförallt den centraldator som EX90 använder som första Volvomodell.
Bilen har en utvecklad variant av Volvos så kallade SPA-plattform, som gjorts om till en renodlad elbilsplattform. Volvo EX90 är en elektrisk efterträdare till XC90, som dock inte kommer att läggas ner på en gång. Nu är bilen i alla fall så klar att de första journalisterna fått känna på EX90. Men ännu är det inte tal om testkörning, det handlar om medåkning på en avlyst testbana där Volvos personal sitter bakom ratten, ingen utomstående har ännu fått köra bilen.
Bilen är Volvos största, dyraste och tyngsta modell någonsin. Den har Lidar, en ljusradar, i taket och åtta olika kameror. Enligt Volvo är det den säkraste bil de tillverkat. I Sverige börjar prislappen på 997 000 kronor, de första kunderna ska få sina bilar i höst efter nästan två års tålmodigt väntande.
Brittiska AutoExpress är en av de som fått testa på bilen och konstaterar att den har stora skor att fylla. Efter en kortare medåkning kan de i alla fall konstatera att bilen verkar lovande.
– När den kryssar genom en högfartssektion så känns den stabil och kontrollerad. Det finns en del krängningar och nigningar, men det blir aldrig instabilt eller flytande, även i aggressiva kurvor. Det är något du inte kan säga om dagens XC90 som vissa ägare tycker känns större än den är.
Dagens Industri har också fått känna på den försenade bilen och skriver att det första intrycket är att den är lyxig, tyst och bekväm.
– Åkkomfort har varit prioriterad i utvecklingen och det har man lyckats synnerligen väl med. Vi kör med den fyrhjulsdrivna suven över vägar av varierad standard. Grusvägar, knacklig asfalt, brunnslock och räfflor klarar bilen utmärkt. Elbilar är ju tysta till sin natur, men Volvon är välisolerad och stänger ute mycket av vägljud som brukar höras. Ute på fartbanan känns bilen stabil och säker, uppger DI.
Testföraren från Teknikens Värld fick för omväxlings skull ta plats i passagerarsätet, men provar också baksätena som är något mindre komfortabla än framstolarna.
– EX90 går tyst, elbil som den är, och det är tydligt att komfort har varit ett ledord, konstaterar tidningen.
Brittiska Autocar är en av världens största motortidningar och anser att EX90 ger ett lovande intryck.
– EX90 känns sannerligen som en övertygande utmanare bland premium-SUV:ar, åtminstone för passagerare. Den är rymlig, elegant, komfortabel och tyst. Naturligtvis kan vår uppfattning ändras när vi satt oss i förarsätet och klara slutsatser får vänta några månader.
Även tyska Autobild har provåkt EX90 och de slås precis som de andra av komforten, när de åker med Volvos chassitekniker Kenneth Ekström. De är däremot inte imponerade av utrymmet som beskrivs som medelmåttigt.
– Som inlindad i bomull och liggande på moln kör Ekström över banan och även på den grova vägsträckan eller den lilla grusbacken för terrängsimuleringen kan varken fordonet eller föraren störas, skriver tyskarna.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter