Volvo-chefen om IT-strulet: Toleranta köpare

Volvo EX90 levereras utan 10 funktioner. När journalisterna fick testa bilen fanns dessutom flera buggar kvar. Nu svarar Volvos vd Jim Rowan på kritiken mot att bilen är ofärdig.
– Jag tror att det finns en toleransnivå hos de första användarna, säger Jim Rowan till Car Dealer Magazine. 

Volvo lanserar nya elektriska flaggskeppet EX90 med en ofullständig mjukvara som saknar 10 viktiga funktioner. Dessutom stängs inte bilens dator av när du parkerar utan förbrukar fyra procent av batteriet varje dygn. Nu lovar vd Jim Rowan att företaget aldrig mer ska lansera en ofärdig bil i en intervju med Car Dealer Magazine

Bilen har dessutom fått kritik för att ha många buggar när journalister fick provköra den. Bland annat larmade den för att passagerare som inte fanns i baksätet skulle sätta på sig bälte. Dessutom fick den vid några tillfällen startas med laptop. 

Volvo EX90 kommer bland annat levereras med avstängd lidar-system.

– Lanseringen av EX90 har försenats med nästan ett år på grund av komplexiteten i att få programvaran rätt, och även den fördröjningen har inte räckt för att få den till en nivå som du  med rätta förvänta sig av vilken ny bil som helst som lanserades 2024, än mindre en som EX90, skriver Autocar

Enligt Volvos vd Jim Rowan beror problemet på att Volvo är först med en bil med core computer. Tidningen Car Dealer frågade om lansering utan funktioner är det nya normala. 
– Jag tror inte det.  Vi är de första som korsade Rubicon mot denna helt mjukvarudefinierade fordons- och kärndatorarkitektur. 

Konkurrenter som Volkswagen och Mercedes har hittills gått bet på att lansera en bil med core computing, vilket innebär att alla funktioner styrs från centrala databoxer, istället från många små databoxar för varje funktion. 
– Många riktigt bra konkurrenter har inte klarat det. Varför? Det är jävligt svårt. Och så vi fick aldrig in allt i den första releasen som vi ville få in i den, säger Rowan. 

Jim Rowan lovar nu att Volvo inte ska lansera ofärdiga bilar igen. Han tror dock att de första ägarna accepterar att få en bil som inte är klar. Volvo säger sig ha fått få ”förvånansvärt” få avbeställningar sedan de offentliggjorde problemen med mjukvaran. 
– Jag tror att det finns en toleransnivå för första användarna och att de kommer att säga, okej, jag kör. Jag har kört den och den går fantastiskt bra – och den kommer att bli ständigt bättre. 
LÄS MER: