Volvo Cars om Euro 7: ”Saknas rimlig ledtid för motorbyten”

Nu protesterar Europas biltillverkare mot de nya Euro 7-reglerna som är tänkta att införas 2025. Enligt Volvo Cars och flera andra tillverkare saknas det rimlig ledtid och testprocedurer för att  införa reglerna. 
– Det är ett accepterat beteende hos politiker i Bryssel att straffa bilindustrin för att vi förtjänar det efter Dieselgate, säger Ivecos vd Gerrit Marx till Reuters.

EU:s nya utsläppsregler Euro 7 får biltillverkarna att protestera unisont. De nya hårdare utsläppsreglerna som ska införas 2025 kan få stora konsekvenser för bilindustrin om man ska tro tillverkarna. Enligt EU-kommissionen innebär det dock bara en prishöjning på nya bilar med 1500 kronor. 

De nya reglerna innebär bland annat gränsen för kväveoxider sänks till 60 gram per kilometer för dieselbilar. Dessutom måste bilarna klara utsläppsgränsen i 10 år eller 20 000 mil. Bilarna ska också klara gränsvärdena vid korta körningar vid mer extrema temperaturer. Utsläppsreglerna ska dessutom innefatta partikelutsläpp från bromsar och däck. 

Nu uppger Volvo Cars public affairs-chef Mattias Johansson för Reuters att införandet 2025 innebär att det ”praktiskt taget inte finns någon rimlig ledtid” för att göra motorbyten och att det saknas detaljer om testprocedurer. 

Tidigare har Skoda uppgett att införandet av Euro 7 kommer att innebära att 3000 jobb försvinner när Skoda Fabia, Scala och Kamiq måste läggas ner. Flera branschföreträdare menar att de nya reglerna skulle ha sin grund i att bilbranschen blivit lovligt byte efter dieselgate. 

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester