Volvo Cars ökade sin försäljning av elbilar med 160 procent

Volvo Cars sålde 615 121 bilar under 2022, det är en nedgång med 12 procent. Men för Volvos elbilar går det desto bättre, försäljningen ökade med 160 procent till 66 749 bilar.

Volvo Cars har som målsättning att sälja 1,2 miljoner bilar redan 2025. Med tanke på de hårda tillväxtmålen måste 2022 ses som ett mindre lyckat år. Försäljningen minskade med 12 procent till 615 121 bilar. 

Då är elbilarna ett större glädjeämne för Volvo. Redan 2025 ska varannan såld Volvo vara helt elektrisk, totalt 600 000 elbilar. Andelen för 2022 slutade på 10,8 procent jämfört med 3,7 procent förra året. Totalt fick Volvo ut 66 749 elbilar på vägarna, en ökning med 160 procent. Men för att Volvo Cars ska nå sitt mål på 600 000 sålda elbilar 2025 måste de nu öka försäljningen av elbilar med 800 procent på två år.

Globalt var XC60 den mest sålda modellen för 2022, med 195 338 bilar (2021: 215 635). XC40 var den näst mest sålda modellen med 169 206 bilar (2021: 201 037), medan XC90 var den tredje mest sålda med 97 130 bilar (2021: 108 231). Volvos nya elektriska modell Volvo EX90 börjar levereras till kunderna först under 2024.