Volkswagens nya billiga elbil kommer i en SUV-version

Många förvånades att Volkswagens nya billiga elbil för 280 000 kronor inte var en SUV. Men nu kommer uppgifter att en crossover-version är på väg. Bilen kommer även släppas som ID.2 X. 

För två veckor väckte Volkswagen stort intresse när de visade upp sin nya billiga elbil ID.2 All som ska gå att köpa för 280 000 kronor. Den tidigare konceptbilen var en SUV-liknande crossover med drag av Volkswagen T-Roc. Men efter att Volkswagen sparkat den tidigare designchefen liknar den nya folkbilen mest en Golf. 

Många förvånades över att Volkswagen hoppade av den starka SUV-trenden för sin nya folkbil. Men nu kommer uppgifter om att ID.2 även ska släppas i en SUV-variant kallad ID.2 X. Ett ganska logiskt beslut av Volkswagen med tanke på att fler bilköpare idag efterfrågar små SUV:ar jämfört med halvkombibilar som Golf och Polo. 

Bilen kommer att bygga på samma plattform och grundkaross som ID.2, ett designspråk som kommer att prägla samtliga Volkswagens modeller i framtiden. Efter att ha gjort mängder med kundenkäter har Volkswagen kommit fram till att kunderna vill köpa elbilar som ser ut som vanliga bilar, och i mindre utsträckning som futuristiska konceptbilar. 

Då crossovern får högre markfrigång än vanliga ID.2 blir räckvidden förmodligen något kortare än 45 mil. Om det även kommer en fyrhjulsdriven version är oklart, då skulle priset snabbt springa iväg upp över 350 000 kronor. I sin grundversion är ID.2 framhjulsdriven. 

Volkswagen ID. 2all blir lika rymlig som en Golf och med ett pris som motsvarar en Polo. Bilen får plattformen MEB Entry med en elmotor på 226 hk (166 kW) med framhjulsdrift. Bagaget är på 490–1 330 liter, ett värde som enligt Volkswagen slår bilar i högre klasser. Halvkombimodellen av ID.2 är 4,05 meter lång och 1,81 meter bred. SUV-versionen blir sanolikt högre än vanliga ID.2 som är, 1,53 meter över marken. Axelavståndet på modollen är 2,6 meter, åtta centimeter kortare än på dagens Golf.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester