Enorma investeringarna i elbilar samtidigt som försäljningen faller satt Volkswagen i ett utsatt läge. På ett hemligt möte har vd Thomas Schäfer varnat 2000 chefer för att företaget är i ett kritiskt läge.
– Taket brinner, säger han, enligt Wards Auto.
Volkswagens enorma satsningar på elbilar börjar nu komma ikapp märket. Förre vd:n Herbert Diess ledde företaget mot en satsning på 2000 miljarder kronor på elbilar, digitalisering och nya fabriker fram till 2027. Det har också talats om 20 nya elbilar fram till 2025, en ambition som nu tycks ha bromsats en aning.
Under sommaren har det kommit flera uppgifter om att satsningen på elbilar hackar. Och nu uppger branschtidningen Wards Auto att nya märkes-vd:n Thomas Schäfer kräver stora sparåtgärder och att de närmaste månaderna blir avgörande för företaget. På ett hemligt möte med 2000 Volkswagen-chefer ska ha sagt:
– Allt står på spel, taket brinner.
Nu vädjar Thomas Schäfer till sina chefer att spara pengar. Företaget lanserar nya elbilar parallellt med utrullningen av nya modeller av Passat och Tiguan vilket drar enorma investeringar. Schäfer kräver nu att företaget ska spara 120 miljarder kronor på tre år.
– Vi låter kostnaderna bli för höga på många områden, säger han enligt Wards Auto.
Hur djup krisen är för Volkswagens personbilar vet ingen utomstående. Företaget rullar i höst ut efterföljare till Passat och Tiguan, viktiga modeller som man inte prioriterat. Samtidigt sägs försäljningen av elbilar understiga produktionen med stor marginal, vilket gjjort att Emden-fabriken satts på paus i sommar.
– Vår fordonsaffär mår dåligt, ska Volkswagens finanschef Patrik Andreas Mayer ha sagt efter Thomas Schäfers tal.
Officiellt sett hävdar Volkswagen att allt går bra. För hela Volkswagen Group som innefattar även Skoda, Audi, Porsche och Cupra ökade leveranser av helelektriska fordon med 48 procent på årsbasis till 321 600 fordon under det första halvåret. BEV:s andel av de totala leveranserna steg till 7,4 procent, upp från 5,6 procent under de första sex månaderna föregående år.
– Sedan maj har vi återigen sett en förbättrad trend i orderingången här, efter en viss motvilja från våra kunders sida i början av året på grund av minskade subventionsprogram, delvis långa väntetider och hög inflation. Med tanke på den senaste tidens avsevärda minskning av leveranstiderna förväntar vi oss att denna positiva trend kommer att fortsätta under de kommande månaderna, säger försäljningsdirektören Hildegard Wortmann.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter