Upptäckten när elbilens batteri testas: ”Stor oro”

Den norske elbilsexperten Björn Nyland gör ett test som visar ett orande resultat för batteriet i Volkswagen ID.3. I samma test lyckas en dubbelt så gammal Hyundai betydligt bättre.
– Jag känner en stor oro gällande ID.3, säger Björn Nyland. 

På Youtubekanal “Bjørn Nyland” utför Björn Nyland olika elbilstest. Tidigare har han varnat om hur ett exemplar av Volkswagens ID.4 tappar oroväckande stor del av sin kapacitet trots en kortare körsträcka. Han har även sett större nedbrytning än förväntat i en ID.3 efter 4800 mil. Men i sitt senaste test ställer han en fyra år gammal Volkswagen ID.3 som körts mindre än 3 900 mil mot en åtta år gammal Hyundai Ioniq som körts cirka 8 000 mil. Målet med undersökningen är att se hur mycket kapacitet på elbilarnas batteri som försämrats.
– Allt tyder på att Ioniq borde försämrats mest, säger Björn Nyland. 

Först ut att köras är den äldre Ioniq. Elbilen har ett batteri på 28 kWh. Testet görs så att bilarna körs på motorvägar och håller en hastighet som är anpassad efter det. Ioniq uppvisar då en förbrukning på 10,9 kWh/100 km. Björn körde totalt 21 mil, vilket drog 98 procent av bilens batteri. 

Genomsnittsförbrukningen Ioniq hade till slut var 11,4 kWh/100 km, vilket innebär att elbilens batteri har en nettokapacitet på 25,6 kWh, jämfört med 26 kWh som den hade som ny. Det betyder att exemplaret endast tappat 1,5 procent av sin kapacitet på åtta år och cirka 80 000 körda mil.
– Det är helt enkelt fantastiskt, säger Björn Nyland.

Sedan var det dags för ID.3:an som skulle uppvisa ett helt annat resultat. Elbilen har ett batteri med en bruttokapacitet på 62 kWh när den är ny och efter att Björn Nyland kört den visar den en genomsnittsförbrukning på 14 kWh/100 km. Den kördes totalt 33 mil och hade då en procent av sin kapacitet kvar. 

Resultatet innebär att den fyra år gamla ID:3:an som körts ungefär 3 900 mil har en nettokapacitet kvar på 49,5 kWh. Det betyder en 11 procent nedbrytning på batteriet jämfört med de 55,6 kWh den hade som ny.
– Det är faktiskt rätt dåligt, säger Björn Nyland. 

Efter sin undersökning känner sig Björn Nyland imponerad och överraskad över hur bra Ioniq åldrats. Samtidigt uttrycker han en ängslan gällande Volkswagens elbilar.
– Jag känner en stor oro gällande ID.3 och ID.4 och detta är inget unikt fall, säger Björn Nyland. 
LÄS MER: