Tyskt bilmärke går i konkurs

Bilkrisen knäckte det tyska bilmärket. Nu försätts tillverkaren i konkurs. Förra veckan tvingades företagsledningen gå till domstol. Sedan stannade fabriken.

Bilbranschen i Europa står nu mitt i stormens öga. Aldrig förr har den varit drabbad av en sådan kris. I går stod det klart att den tyska lyxbilstillverkaren Isdera tvingas till konkurs. Företaget grundades i Leonberg söder om Stuttgart, har numera sitt huvudkontor i St. Ingbert i Saarland tvingades vända sig till domstolen eftersom de inte kunde betala sina skulder, uppger Bild.

Isdera grundades 1982 av Eberhard Schultz. Han hade lämnat Porsche för att förverkliga sin dröm att bygga en egen bil. Jobbet på Porsche fick Eberhard efter att han byggde en egen bil i garaget som han körde raka vägen till Porsches huvudkontor för att visa upp sig. Isdera var hans livsverk. De tillverkade exklusiva modeller i mycket små upplagor. Klassiska bilar som Imperator 108i, Commendatore 112i och Commendatore GT har satt sina självklara avtryck i motorhistorien.

Isdera Imperator 108i var en uppmärksammad superbil med många komponenter från Mercedes. Foto: Holger Weihe / Wikipedia

Eberhard arbetade tillsammans med ett speciellt handplockat team av ingenjörer. Tillsammans specialkonstruerade man varje fordon efter kundernas behov. De arbetade med modifierade Mercedesmotorer. Med sin speciella teknik kunde de få sina bilar att gå över 300 kilometer i timmen. 

Kundkretsen var särskilda samlare från världens alla hörn. En Isdera var mycket svår att få tag på. Modellprogrammen byggdes bara i några tiotal och man fick ställa sig i kö och hoppas på en lottovinst för att komma över en bil. 

Isdera Silver Arrow C112i. Foto: Jagvar/Wikipedia

Eberhard Schultz sålde 2016 sitt företag till Sinfonia Automotive. De började tillsammans med kinesiska partners att utveckla den elektriska sportbilen Commendatore GT. Men modellen blev ingen framgång och fram till nu har det varit tyst kring företaget, som också erbjöd konsulttjänster till tyska bilindustrin.

Enligt tysk lagstiftning har nu Isdera 90 dagar på sig att komma överens med sina fordringsägare och försöka hitta en lösning på sina ekonomiska problem. Annars kommer företaget att läggas ner och få sin egen spalt i historieböckerna. Konkursförvaltare är Thomas Becker från Thimmel och Partner. Han ska nu tillsammans med företagsledningen sätta sig ner och föra samtal för att hitta en lösning. 
LÄS MER: