Tyska forskare har tagit fram ett fungerande solid state-batteri som ska vara redo för produktion. Batteriet görs utan kobolt, har 10 gånger längre livstid och är inte brandfarligt.
Vi det här laget börjat vi bli aningen luttrade över alla mirakelbatterier som ska komma. Visserligen har litiumjonbatterierna till elbilar förbättrats kraftigt och blivit betydligt mer energitäta, men de riktiga superbatterierna låter vänta på sig.
Nu säger tyska forskare på Bonn-företaget High Performance Battery (HPB) att deras solid state-batteri är redo för serieproduktion, uppger Die Welt. Batteriet ska kunna användas såväl till elbilar som till hemmalagring av el.
– Vi öppnar ett nytt kapitel inom batteriteknik, säger Sebastian Heinz, vd för HPB.
Det nya solid state-batteriet sägs klara 10 gånger fler laddningscykler än ett jämförbart litiumjonbatteri. De tyska forskarna pratar om 12 500 laddningscykler, men det låter lite att ett litiumjonbatteri bara skulle hålla för 1250 laddningar.
En annan fördel är att batteriet inte är brännbart och därmed ska det bara säkrare än den flytande elektrolyten i dagens batteriet. Som om det inte vore nog ska batteriet vara 50 procent mer miljövänligt under tillverkningen. Som grädde på moset ska batteriet prestera bättre under kalla och extremt varma förhållanden. Det enda negativa är att batteriet än så länge är för tungt för elbilar.
I sitt pressmeddelande uppger HPB att de ska licensiera ut tillverkningen av batteriet och att flera fabriker är på gång.
– Vi har redan intensiva diskussioner – inte bara i Tyskland och Europa. Människor i Indien är också mycket öppna för att implementera vår teknik. En Gigafactory i Schweiz planeras redan producera åt andra licenstagare, säger Sebastian Heinz.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter