Antalet dödade på svenska vägar minskade till 213 personer. Men Trafikverket varnar får att målen är på väg att missas. Nu vill de få ner hastigheterna för att rädda liv.
Färre dödas på svenska vägar. Förra året minskade dödsoffren med 16 personer till 229 omkomna, visar ny statistik. Men utvecklingen går för långsamt för att vi ska klara målet på bara 133 omkomna år 2030. Då det är dyrt och svårt att bygga säkrare vägar vill de få ner hastigheten på vägarna. Till 2030 vill Trafikverket att 80 procent av bilisterna ska hålla hastigheten, jämfört med 54 procent idag.
– Vi kan öka trafiksäkerheten genom att investera i säkrare infrastruktur eller anpassa hastigheterna så att de överensstämmer med det skydd mot personskador som systemet ger. Trafikverket har ett antal indikatorer för att följa utvecklingen; vi ser med oro på att flera av måtten inte uppfylls tillräckligt snabbt. Det gäller omfattningen av våra insatser för att bygga säkra statliga vägar och att anpassa hastighetsgränserna på statliga vägar, säger Per Hurtig, utredningsledare trafiksäkerhet på Trafikverket.
Även om dödsoffren minskar blir allt fler skadade. Störst är ökningen bland allvarligt skadade cyklister. Det förklaras till stor del av att olyckor med elsparkcyklar blivit vanligare. Fallolyckor bland fotgängare är nu den vanligaste orsaken till allvarliga skador i vägtransportområdet.
– En förklaring är ett bristande vinterunderhåll och ojämna gångvägar. Det gäller främst i tätorter men förekommer samtidigt både på kommunernas och på Trafikverkets vägar och gator, uppger Trafikverket.
LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter