Trafikpolisen varnar för nya EU-lagen om körkort till 17-åringar. Sänkt ålder ger fler döda i trafiken.
– Om vi arbetar för en nollvision i trafiken är det här kontraproduktivt, säger Petter Magnusson, trafikpolis i Karlstad till Carup.se
Just nu pågår arbetet med EU:s fjärde körkortsdirektiv. Ett av förslagen är att sänka körkortsåldern i hela unionen till 17 år. Bakom förslaget står flera av de stora länderna, däribland Tyskland.
– Jag är övertygad om att vi kommer att få se en ökning av olycksstatistiken. Det är ungdomarna som sticker ut.
I direktivet står inskrivet att ungdomarna med nytaget körkort måste ha med sig en äldre kamrat tills de fyller 18. Den som följer med ska vara 24 år och ha sitt körkort i fem år. Men det imponerar inte på den svenska trafikpolisen.
– Det är väldigt godtyckligt vem som sitter bredvid. Det är skillnad om det är mamma eller pappa, eller om det är en kamrat som sitter där. Med en äldre kamrat finns det stor risk att de kommer att köra mer vårdslöst.
Medföljande kan vara vem som helst och enligt EU:s direktiv finns det inget som säger att personen ska ha genomgått någon särskild kurs.
– Det finns inga krav på att den här 24-åringen som sitter bredvid ska ha en utbildning, utan bara haft körkort en viss tid. Det krävs en mognadsgrad av den som sitter bredvid, man visar ett helt annorlunda beteende mot en förälder än mot en kompis.
Trafikpolisen bävar för en värld där omyndiga kör runt på våra vägar.
– Körkortet är ett förtroende som vi får av Transportstyrelsen. Med övningskörning från 16 år har det varit handledaren som haft ansvaret. Men enligt det här förslaget kommer det helt att flyttas över till 17-åringen med nytt körkort.
I Sverige strävar vi efter en nollvision i trafiken. Den går ut på att vi helst ska sudda bort dödstalen i trafiken.
– Det har till och med höjts röster för att vi skulle höja körkortsåldern, helt beroende på att det är ungdomarna med nya körkort som sticker ut. Men då kommer EU med det här nya direktivet och går åt motsatt håll.
Det fjärde körkortsdirektivet är precis som det låter, fjärde gången EU reglerar reglerna för att ta körkort inom unionen. Det nya direktivet har malts igenom de byråkratiska kvarnarna och ska gå igenom medlemsländerna, därefter på remiss till experter innan det blir omröstning i parlamentet.
– Man var nästan hela vägen framme i somras. Men så kom EU-valet och då måste allt göras om igen, men jag tror det kommer att gå snabbare nu och dessutom har Ungern som är ordförandeland sagt att de vill ha de klart innan nyår, säger trafiksäkerhetsexperten Jeanette Jedbäck Hindenburg.
Om förslaget röstas igenom i EU-parlamentet kommer vi i Sverige snart att ha 17-åringar på våra vägar.
– Jag tror inte att det är en bra idé, det motverkar hela tanken med att vi ska sträva mot noll döda i trafiken, säger Petter Magnusson.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.