Volvo har tillverkat sin allra sista bil med dieselmotor. Men Toyota tänker annorlunda.
– Diesel kommer inte att dö någon gång snart, säger Sean Hanley, Toyota försäljnings- och marknadschef i Australien.
Dieselmotorerna som var dominanta för tio år sedan minskar i rask takt i våra bilar. I Sverige är marknadsandelen nere på 8 procent och fortsätter att minska i rask takt. På EU-nivå har elbilen kört om dieselbilen. All forskning tyder också på att elbilen är överlägsen dieselbilen. I förra veckan tillverkade Volvo sin allra sista dieselbil, något som blev en världsnyhet.
Många biltillverkare har slutat utveckla dieselmotorer, och satsar istället all kraft på elbilar. Men Toyota tänker annorlunda. I en intervju med Drive säger den australiensiska toppchefen Sean Hanley att företaget fortsätter att satsa på diesel. Hanley som tidigare varit vd är nu försäljningschef.
– Det har ett tag kvar, diesel, så det kommer inte att dö av snart. Det är en mycket pålitlig bränslekälla, särskilt för tunga fordon, säger Sean Hanley.
Enligt Toyota-chefen skulle hybriddieselar och syntetiskt bränsle kunna vara en lösning.
– Det är förvisso en bränslekälla som jag tror kommer att undersökas noggrant under de kommande 10 till 20 åren, men under tiden finns det potential för det att ha hybridvarianter för att minska sitt koldioxidavtryck.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter