Här är det tuffa norska räckviddstestet som avslöjar vad elbilarna går för i verkligheten. Norska NAF och Motor körde 29 nya elbilar tills de stannade. Tesla Model S slog nytt rekord med 53 mil – Toyota Bz4x gjorde fiasko igen och hade störst avvikelse mot angiven räckvidd.
RÄCKVIDDSTEST. Varje år gör tidningen Motor.no och NAF, Norges Automobil-förbund, världens största räckviddstest för elbilar i både kallt och varmt klimat. I år testades 29 elbilar i vinterförhållanden i Norge. Temperaturen låg mestadels mellan fem och tio minusgrader, men på en del av teststräckan var det så kallt som minus 19 grader. Dessutom är testslingan ganska kuperad.
Den nya uppdaterade modellen av Tesla Model S slog nytt rekord i testet och kom hela 53 mil, trots att batteriet bara kunde laddas till 98 procent. Det är en avvikelse på endast 16 procent mot WLTP-testet som görs i sommarförhållanden. Det måste sägas vara ett otroligt bra resultat av Teslas faceliftade modell som har en WLTP-räckvidd på 63,4 mil.
Toyota bZ4x har tidigare kritiserats för att inte hålla den räckvidd som Toyota utlovar. Inför testet drog Toyota tillbaka den fyrhjulsdrivna versionen från testet. Men inte heller den bakhjulsdrivna versionen som ska klara 50,3 mil lyckades. Den kom endast 32,3 mil, en avvikelse på 36 procent och sämst i testet. Toyota har sagt att de ska programmera om bilen då datorn visar för kort räckvidd, men fiaskot visar att bilens verkliga räckvidd tycks vara problemet. Trots att bilen gick att köra 40 km efter att mätaren visat 0 i räckvidd hade bilen den sämsta kvoten mellan angiven och verklig räckvidd.
Den nya kinesiska lyxbilen Hongqi E-HS9 var inte mycket bättre, utan hade en avvikelse på 35 procent. Efter bara 30,3 mil var det färdigkört i SUV:en som utlovas klara 46,5 mil. De enklare kinesiska elbilarna klarade sig bättre, MG4 hade en avvikelse på 20 procent och kom 33,8 mil. Hypade bussen Volkswagen ID.Buzz kom näst kortast av alla bilar, den fick batteritorsk efter 31 mil, en avvikelse på 24 procent.
Den allra bästa kvoten i förhållande till uppgiven räckvidd hade Maxus Euniq 6, det skiljde bara 10 procent mellan de 31,7 mil som bilen klarade och den uppgivna WLTP-räckvidden på 35,4 mil.
LÄS MER: Frös ner elbilar till minus 42 – det här händer
Så lång verklig räckvidd har elbilar på vintern
Bilmodell | Officiell WLTP-räckvidd, km | Uppnådd räckvidd, km | Differens |
Tesla Model S | 634 | 530 | −16,40% |
Mercedes EQE 300 | 614 | 409 | −33,39% |
BMW i7 xDrive60 | 595 | 424 | −28,74% |
Nio ET7 | 580 | 434 | −25,17% |
BMW i4 eDrive40 | 565 | 434 | −23,19% |
Tesla Model X Plaid | 543 | 444 | −18,23% |
Nissan Ariya 2WD | 533 | 400 | −24,95% |
Volkswagen ID.5 Pro | 526 | 378 | −28,14% |
Byd Han | 521 | 406 | −22,07% |
Hongqi E-HS9 prototyp 120 kWh | 515 | 389 | −24,47% |
Skoda Enyaq Coupe RS | 510 | 338 | −33,73% |
Toyota bZ4X 2WD | 503 | 323 | −35,79% |
Voyah Free | 501 | 391 | −21,96% |
Hongqi E-HS9 | 465 | 303 | −34,84% |
Kia Niro EV | 460 | 343 | −25,43% |
Tesla Model Y | 455 | 337 | −25,93% |
Hyundai Ioniq 5 4WD | 454 | 345 | −24,01% |
Mercedes EQB 250 | 452 | 334 | −26,11% |
MG ZS Long Range | 440 | 352 | -20,00% |
JAC e-JS4 | 433 | 323 | −25,40% |
BMW iX1 | 428 | 337 | −21,26% |
Renault Mégane | 428 | 318 | −25,70% |
MG 4 | 425 | 338 | −20,47% |
Kia EV6 GT | 424 | 349 | −17,69% |
Byd Atto 3 | 420 | 311 | −25,95% |
Volkswagen ID.Buzz | 408 | 310 | −24,02% |
MG 5 | 380 | 313 | −17,63% |
MG Marvel R | 370 | 308 | −16,76% |
Maxus Euniq 6 | 354 | 317 | −10,45% |
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter