TEST: Audi A3 – bilen som gör dig lite lyckligare?

”Audi är för lite lyckligare människor”, påstår min vän när han får syn på den RS-blåa testbilen av nya Audi A3-modellen. 
Kan det verkligen stämma?  Hittills har A3-modellen i så fall lyckliggjort fem miljoner nybilsköpare sedan 1996. 
CarUp testar nya generationen av Audis kompaktmodell  – och bilen gör oss inte besvikna. 

TEST AUDI A3. Kan lycka köpas för pengar? Och kan man bli lycklig av att köpa en ny bil? Vissa påstår det i alla fall. Och visst är det något speciellt att sätta sig bakom ratten för första gången, sjunka ner i ett osuttet säte och känna doften av en alldeles ny bil. I en lite dyrare Audi blir du extra lycklig, påstår min vän när han får sin på den knallblåa A3:an som han tror att jag har köpt. Men det är bara en testbil i en vecka, fast det berättar jag inte. Själv privatleasar han ett franskt bilmärke. 

Audi A3 är det finaste och mest exklusiva tyska syskonet som Volkswagen-koncernen bygger på den kompakta versionen av det som på branschspråk kallas MQB-chassit. Skoda Octavia är det förnuftiga vattenkammade syskonet från Tjeckien, Seat Leon är den eldiga spanjoren som ska dansa flamenco på asfalten och Volkswagen Golf den folkliga och pålitliga tysken som är lätt att leva med i vardagen. 

Fram till i dag har Audi sålt över fem miljoner bilar av A3, och det är fortfarande en av märkets allra viktigaste modeller även om allt fler köpare i dag föredrar suv:ar.

Den stora nyheten med den nya fjärde generationen är att den är mer digital och beskrivs som helt uppkopplad. Bilen har dessutom fått de senaste infotainment- och stödsystemen. Precis som tidigare kommer A3 med både laddhybrider och gasdrivna g-tron utöver de konventionella TDI- och TFSI-motorerna. Dessutom finns en mildhybrid. Audi säger sig ha ”Vorsprung durch technik”. Men A3 är i första hand en evolution av äldre fossil teknik, någon helt elektrisk variant kommer inte. Det blir en separat historia som delar teknik med Volkswagens elbil ID.3 och Skoda Enyaq. 

När det gäller exteriören på nya A3 känns designen i stora drag igen sedan tidigare. Det gäller att vara konnässör om man direkt ska skilja nya A3 från den generation tre. Audi A3 ska i första hand vara sportig, och det har Audi lyckats med. Vår bil är en S-line med RS-blå lack, och visst får det sportiga utseendet mig att vilja gasa på lite extra. 

Väl bakom ratten känns det betydligt mer nytt än tidigare. Förarmiljön domineras av två skärmar och stora luftintag som sitter ovanpå instrumenteringen. I Plusversionen är det en 12,3 tum stor pekskärm. Det mesta känns logiskt och enkelt och Audi har lyckats bättre än de andra i Volkswagen-koncernen med sitt infotainmentsystem. Inte undra på att nya Audi-chefen fick ta över ansvaret för all datautveckling även för Volkswagen. Audi valde att behålla en del fysiska knappar, vilket gör bilen mer ergonomisk och säker ute i trafiken. Måhända är inredningen lite mer premium än Skoda och Volkswagen, men skillnaden är hårfin. Jag har lite svårt för de stora luftmynstyckena som ger 70-talsassociationer, men andra tycks gilla dem. Sätesklädseln är gjord av återvunna PET-flaskor, ett fint miljöinitiativ av Audi. 

När det gäller utrymmen är det ingen större skillnad mot Volkswagen Golf. Baksätet är relativt rymligt och även vuxna kan sitta där och åka långt, även om det inte är något överdåd av utrymme. Bagaget räcker bra för en kortare semester, men det gäller att ha en kompakt golfbag om du ska slippa fälla sätet. 

Vår testbil är utrustad med en sexväxlad manuell låda och den bjuder på en sportig och inspirerande körupplevelse när vi tar ut den på vägen. Chassit känns en smula mer distinkt än på till exempel Golf och Ingolstadt-bilen understyr aningen mindre än bilarna från Wolfsburg. Det fina chassit ropar lite efter en större motor än turbofyran på 150 hk, även om den räcker fint. På Audispråk heter motorn 35 TFSI, men den är förstås på 1,5 liter, inte 3,5.  

Audi har kostat på bilen mer ljudisolering, och A3 går relativt tyst även på grov svensk asfalt. Utan tvekan har bilen lite finare köregenskaper än de syskonen på MQB-chassit. Men fattas bara annat, den är också dyrast. På motorväg går bilen fint och stadigt ända upp i höga farter. Styrningen är inte alltför sportig och direkt, utan A3 erbjuder en avslappnad körkänsla. Vår testbil har sportchassi, och vi har inte provat de enklare chassivarianterna, men sportchassit upplevs inte som stötigt. 

Systemen för förarstöd innehåller såväl autobroms, filhållningsassistent som en självkörningsfunktion på vår testbil. Det fungerar bra när vi väl vant oss vid systemet, men bilen är aningen sen på att accelerera upp till inställd fart när den bromsat för långsammare fordon. 

Audi A3 är en svårslagen kompaktbil utan några direkta svagheter. Det ska vara prislappen då. När jag kryssat för all utrustning jag vill ha kostar bilen närmare 400 000 kr.  Om det är värt merkostnaden jämfört med en Golf eller Octavia är en smaksak och en ekonomisk fråga. Och om du är beredd att betala lite extra för att få fyra ringar i fronten. 

Ja, i ärlighetens namn får nog Audi A3 mig att bli lite lite lyckligare än vad jag blir i en Volkswagen, Seat eller Skoda. Åtminstone under de stunder jag sitter bakom ratten. Varumärkesmagi funkar på riktigt på oss människor. Har du råd att satsa lite mer på ditt bilägande, få mer omsorg i detaljerna och få en aningen härligare känsla så är det här modellen för dig. 

Visst hade vi hade hoppats på lite mer Vorsprung durch technic, lite mer Audi A2 så att säga. Men nya A3 är en relativt ortodox upplevelse till stor del utan disruptiv teknik. Den som vill ha det allra senaste skriket från ingenjörerna i Ingolstadt får ha tålamod och vänta in kommande kompakta elbilar på MQB-plattformen. Men än så länge köper 93 av 100 svenskar bilar med förbränningsmotorer och då är Audi A3 ett bra val för den som har råd. 

Fakta Audi A3

Priser:
35 TFSI 150 hk Proline, 6-växlad manuell: från 277 000 kronor
30 TDI 116 hk Proline, 6-växlad manuell: från 287 000 kronor
35 TDI 150 hk, Proline Advanced, S tronic: från 339 500 kronor
Privatleasing:
35 TFSI 150 hk Proline erbjuds för 2.995 kr/månad i privatleasing . 
Växellåda: 6-stegs manuell: 7-stegad dubbelkopplingslåda (DSG7)
Drivning: Framhjulsdrift. Quattro är extrautrustning.
Prestanda: 0-100 km/h på 8,4 sekunde, toppfart 224 km/h.

Bränsleförbrukning och CO2-utsläpp enligt WLTP:
35 TFSI Proline, 150 hk 6-växlad 6,1–5,8 l/100km, 138–133 g/km 
30 TDI Proline, 116 hk 6-växlad 4,4–4,3 l/100km, 116–112 g/km
35 TDI Proline advanced, 150 hk S tronic 5,0–4,6 l/100km  131–121 g/km.