Elbilar har en helt annan räckvidd på vintern. Ändå tas räckviddssiffrorna i reklamen fram i 23 plusgrader. Nu sätter EU stopp för officiella vintertester av räckvidden.
– I de värsta köldperioderna vi haft i vinter halveras räckvidden hos elbilar. Alla bilköpare är inte beredda på det, säger Nils Sødal, kommunikationschef hos NAF.
Fyra av tio elbilsägare är missnöjda med räckvidden vintertid på sin elbil. Många nyblivna elbilsägare överraskas av hur mycket kortare räckvidden kan bli i sträng vinterkyla. Vid riktigt låga temperaturer kan bilens officiella WLTP-räckvidd halveras. Det är inte särskilt konstigt, testsiffrorna tas fram i optimala 23 plusgrader i ett laboratorium.
Det har funnits uppgifter om att EU varit på gång med ett krav på officiella siffror för bilarnas vinterräckvidd. Men nu här den nya Euro 7-standarden är klar står det klart att EU inte gått vidare med kravet. Istället för bilköparna hålla till godo med sommarräckvidd.
– En officiell vinter-WLTP hade gett konsumenterna ny och jämförbar information om bilens egenskaper. Räckvidden är fortfarande viktig för bilköpare och vi är måna om att konsumenterna ska få så bra information som möjligt om elbilar, säger Nils Sødal, kommunikationschef hos norska bilistorganisationen NAF som varit drivande i frågan.
NAF och norska Motor har istället varje år anordnat världens största räckviddstest för elbilar i vinterförhållanden. Siffrorna visar att räckviddsförlusten vintertid varierar stort från bilmodell till bilmodell, från 4 procents räckviddsförlust till 36 procent kortare räckvidd. Siffran tas fram genom att batteriet körs helt tomt, något vanliga bilister inte har möjlighet att göra.
– Även om det inte blir något officiellt test av räckvidd på vintern nu, behöver konsumenterna den här informationen. Därför är testerna NAF gör på vinterräckvidd viktiga och vi ser att det är information som bilköpare efterfrågar. Både förbrukning, laddning och räckvidd förändras vintertid och det sätter vi strålkastarljuset på i de här testerna, säger Nils Sødal.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter