Teslas köpare verkar finna sig i det mesta. Borttagna p-sensorer, otvättade och snötäckta bilar som ibland har bucklor – och nu upphämtning av bilen direkt i hamnen. Inget verkar avskräcka den som köpt en ny Tesla. Vad blir nästa steg – bilar som vi får montera ihop själva?
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Veckans märkligaste nyhet inom bilvärlden måste vara Teslas nya giv att hyra in en Tysklandsfärja från TT-Line för att transportera bilar till Södertälje hamn, där köparna själva får hämta upp sin bil vid båten på kajen. Redan tidigare har Teslas leveranser varit extremt påvra, men det här nya greppet får Ryan Air att framstå som superlyx.
I jakten på att Elon Musk ska visa fina kvartalssiffror verkar alla medel tillåtna. Målet är att alla som köpt en Tesla ska hämta ut den innan första kvartalet är över. Det var svårt att tro att det gick att nedgradera Teslas leveransupplevelse där man tidigare gick in i en träbarack, kvitterade ut nyckelkortet och sedan skulle leta upp sin nya bil på en stor parkering. Om bilen var trasig, repad eller bucklig fick man komma tillbaka.
The “Tom Sawyer” ferry is currently missing from the TT Line network. Instead of between Germany and Sweden, she is currently commuting between Belgium and Sweden. On board are many cars from the US manufacturer Tesla.
— Ξ LUC ШΛТΞRLOT Ξ 🇧🇪 (@LucWaterlot) March 24, 2023
📸 Credits : @KielDolphin @kn_online https://t.co/i83NInIusm… pic.twitter.com/uWOKMjU7K1
Och buckliga eller skadade har bilarna varit allt oftare på slutet. För ett halvår sedan tog Tesla bort parkeringssensorerna på sina nya bilar, så alla Teslaägare får numera lita på känsla och ögonmått när dolda hörn på bilen ska baxas in i trånga fickor. Det har inte gått så bra vid avlastningen från båtarna, leveranspersonalen har ofta krockat bilarna lite lätt när de ska packa många bilar på en liten yta utan p-sensorer. Många köpare har därför fått lite buckliga bilar.
Teslas svenska köpare fann sig i att en finess som finns på enklaste Dacia tagits bort på en bil som kan kosta 800 000 kronor. Många har till och med hyllat besparingsåtgärden i sociala medier och menat att de som behöver parkeringssensorer inte är riktiga bilförare. Nu verkar det dock som om Tesla äntligen kommit med en lösning.
Nästa steg för Tesla blir kanske att bilen måste monteras färdigt vid hemkomsten, lite som Ikeas platta paket? Kanske är det så Elon Musk ska halvera produktionskostnaden. Det kommer inte bli ett problem. För de som köpt en Tesla verkar gå med på allt – även om det är besparingar som sker på kundens bekostnad. Men visst, bilarna säljs nu till kraftigt sänkta priser, så allt hamnar inte i Teslas fickor.
Det är fantastiskt att köparna går med på att hämta upp en bil som de kan ha betalat nästan 800 000 kronor för på en blåsig hamnkaj. Själv tycker jag att det är en underskattad upplevelse att köpa en ny bil och få hämta ut den i bilhallen. Fulladdad, rentvättad och polerad, med en bilsäljare som högtidligt låter mig dra täcket av bilen. Så nära barn på julafton-känslan en vuxen person kan komma, lite löjligt, javisst. Och såklart läggs det på en slant på priset, inget är gratis. Men jämfört mot att hämta nya bilen på en snöslaskig parkering eller en blåsig kaj i en hamn känns det betydligt mer värdigt när man plöjt ner sina sista besparingar.
Nu sneglar många bilföretag avundsjukt på Tesla och vill införa samma modell med nätförsäljning och leverans där bilhandlare är inblandade i så liten utsträckning som möjligt. Precis som många märken försöker ta bort alla knappar från inredningen och förenkla bilarna.
Tesla har på många sätt revolutionerat bilvärlden till det bättre, fått alla att satsa på elbilar och kommit med otroliga innovationer. Men allt som Elon Musk och Tesla gör är inte genialt. Jag tror att gamla bilföretag som förvisso behöver förändra sig har mycket att vinna på att inte kasta ut barnen med badvattnet. Och Tesla skulle i vissa avseendet tjäna på att vara lite mer traditionella.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter