Vindrutetorkarna har fungerat likadant på alla bilar i många år. Men nu kan vi snart en se stor förändring – kanske redan på Teslas Cybertruck.
Teslas nya uppfinning – en elektromagnetisk vindrutetorkare – ser snyggare ut och sparar dessutom batteri.
Elon Musk och Tesla har redan revolutionerat bilbranschen med elbilen. Men det finns fortfarande områden på bilarna som kan förbättras, menar företaget.
Och ingen detalj är för liten för Teslas ingenjörer. För ungefär ett år sedan tog man fram en elektromagnetisk vindrutetorkare.
Det amerikanska patentverket tog emot Teslas ansökan den 5 september i fjol med rubriken ”Elektromagnetiskt torkarsystem för ett fordons vindruta”.
Ett blad – istället för dagens två – är både snyggare och effektivare, enligt Teslas ansökan, även om ritningarna som bifogats visar att två torkarblad kan användas.
Du ser den ganska sparsamma ritningen i artikeln.
Teknologin är ungefär samma som används för Maglevtåg – snabbtågen som finns i bland annat Japan och Kina. Magnetiska krafter används för att både bära upp tåget och som framdrivningsmetod. Skillnaden är att Teslas uppfinning är betydligt mindre.
Ritningarna visar grundprincipen: Torkararmen är sammankopplad med två rälsspår och ett ”block” som består av magneter omges av elektromagnetiska spolar. När ström passerar genom magneter och spolar rör sig blocket längs med vindrutan och tar med sig torkararmen och bladet.
Det här systemet drar mindre batteri och ökar räckvidden ytterligare för elbilar, dock har Tesla än så länge inte redovisat några exakta siffror.
Däremot nämner företaget att traditionella vindrutetorkare skapar stor friktion och att den här uppfinningen har mycket mindre friktion och att den dessutom är bättre för framtidens autonoma bilar.
Dålig sikt i regn eller snö kan ge problem för autopiloten som behöver förlita sig på att kamerorna uppfattar allt som händer på vägen.
Nu spekulerar dessutom sajten Inside EVs att Cybertruck kan bli den första modellen med det elektromagnetiska torkarsystemet. Skälet är att Cybertruck har en platt vindruta – till skillnad från de flesta andra bilar – och att den formen passar den nya typen av torkarblad.
Elon Musk har dessutom varit okänd för att blanda sig i detaljer under bilarnas utveckling, så man kan ana att vindrutetorkare har varit en hjärtefråga för honom.
Musk höll på att driva sina ingenjörer till vansinne i början av Tesla-åren när han krävde att bilens handtag skulle vara integrerade i bilens kaross – och inte ha de traditionella handtagen som ”gammel-bilarna” dragits med i så många år.
Det gick åt många miljoner dollar och utvecklingstid, men Musk fick som han ville. Nu ser han ut att få nya vindrutetorkare också.
Maths Nilsson är grundare av Carup.