Teslas nya räntedrag gör det billigare att köpa en ny Tesla än en begagnad. Månadskostnaden på att köpa en helt ny Tesla är just nu 2654 kronor lägre än för en drygt två år gammal bil. Totalt kan den nya Teslan bli 113 000 kronor billigare på tre år jämfört med en begagnad. Även jämfört med en billigare ny Volvo EX30 får Tesla betydligt lägre månadskostnad.
Teslas stora prissänkningar har blivit mycket omskrivna under det senaste året. Så sent som för ett par veckor sedan sänktes priserna på Tesla Model Y med omkring 55 000 kronor. Många andra bilmärken hade då hunnit svara på Teslas tidigare prissänkningar, men i många fall är nu Tesla Model Y återigen billigast när man jämför likvärdigt utrustade bilar.
Men Tesla har infört ytterligare ett sätt att konkurrera med andra aktörer på bilmarknaden. Märkligt nog gör den det billigare att köpa en helt ny Tesla än en begagnad på stan. Just nu har Tesla sänkt räntan på billån till 1,99 procent fram till 31 mars, vilket såvitt vi vet är den lägsta nivån på marknaden.
Månadskostnaden för att finansiera en helt ny Tesla Model Y Long Range för 614 170 kronor som betalas till 80 procent med billån blir 5289 kronor. Det kan jämföras med att köpa en drygt två år gammal Tesla Model Y hos stora behandlaren Riddermark Bil för 574 800 kronor. Den två år gamla Teslan får en månadskostnad på 7 943 kronor per månad enligt Riddermarks hemsida.
Skillnaden i månadskostnad på billånet är hela 2654 kronor per månad, på tre års ägande blir det 95 500 kronor. Orsaken är att Riddermark har en betydligt högre ränta, de anger dock inte hur hög den är i sin reklam på hemsidan. Riddermark uppger i telefon har de räntor på 9,95 och 10,95 procent. Den som gör en bilkalkyl bör även ta i beaktande att den nya bilen har en vagnskadegaranti i tre år, medan begbilen bara har tio månader kvar på vagnskadegarantin. Merkostnaden för helförsäkring är cirka 700 kronor per månad. Så även där sparar köparen 18 200 kronor under tre års ägande.
Totalt blir den nya bilen 113 000 kronor billigare att finansiera och försäkra på tre år, dock innan ränteavdrag räknats in. Detta är något den som är på jakt efter en Tesla bör ta i beaktande. Den billigare begagnade bilen blir förvånande nog betydligt dyrare att äga i slutändan.
Även helt nya billigare elbilar som har ett betydligt lägre inköpspris än Tesla Model Y kan bli betydligt dyrare att äga för den som köper bilen med billån. Den som köper Volvos nya elbil EX30 med bakhjulsdrift och mindre utrustning än den fyrhjulsdrivna Teslan får betala 542 000 kronor jämfört med Tesla Model Y som kostar 614 170 kronor.
Men månadskostnaden utfaller på ett helt annat sätt till Teslas favör. Volvon kostar 6869 kronor i månaden med ett sjuårigt billån, jämfört med Teslans treåriga billån som kostar 5289 kronor i månaden i avbetalning i tre år. Orsaken är att Volvos eget bilhandelsbolag erbjuder en ränta på 8,5 procent jämfört med Teslas kampanjränta på 1,99 procent. Betalas Volvon av på tre år blir månadskostnaden enligt Volvo Car Retails kalkylator 13 693 kronor, men de anger inte restvärde i kalkylen, så det är knappast jämförbart med Tesla.
För den som har sparpengar att finansiera sin bil med kan Teslas kampanj ändå göra att det lönar sig att låna till bilen istället för att betala kontant. Det går att få över fyra procents ränta på sparkonton, vilket innebär att ett lån motsvarande 80 procent av bilens värde kan ge 1637 kronor i månaden i ränta om pengarna sätts in på ett sparkonto.
Den totala ägarkostnaden i slutändan kan även påverkas av bilens andrahandsvärde och hur mycket av kontantinsatsen på 20 procent som förbrukats under ägandet. En snabb och dramatisk pristutveckling dör den kalkylen till något av ett vågspel.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter