10 elbilar har testats i extrem kyla i norra Finland tills batterierna var helt tomma. Flera elbilar hade kortare räckvidd än 20 mil i 20-30 minusgrader. Hyundai Kona Electric stannade i en uppförsbacke trots att sju procent fanns kvar av batteriet. Tesla Model 3 var den bil som kom längst med en räckvidd på över 30 mil.
Den officiella räckvidden hos elbilar enligt WLTP-normen testas fram i laboratorium i 23 plusgrader. Den som kör en elbil i sträng vinterkyla får räkna med att så mycket som halva den officiella räckvidden kan försvinna. Relativt få tester av elbilar i riktigt sträng vinterkyla har gjorts, men nu har den finländska tidningen Tekniikan Maailma testat tio nya elbilar i temperaturer under 20 minusgrader. De körde bilarna tills batterierna var helt tömda.
Resultaten i sin helhet är inte officiella ännu, men vinnaren är redan avslöjad. Tesla Model 3 Long Range var den elbil som kom lägst i sträng vinterkyla med en körsträcka på över 30 mil. Flera av de tio testade elbilarna hade körsträckor som låg under 20 mil. Vissa bilar lade oväntat av innan batteriet var tomt. Hyundai Kona Electric stannade i en uppförsbacke med 7 procent kvar i batteriet.
– Den stränga kylan har en effekt, men i det utmanande vädret kunde några av bilarna fortfarande bedöma batteriets räckvidd riktigt bra, och några stannade oväntat, säger Lauri Ahtiainen som var ansvarig för testet hos Tekniikan Maailma.
Tesla Model 3 som vann testet gick dock fortfarande att köra när bilen visade att batteriet hade noll procents laddning. De flesta elbilarna begränsade effekt och uppvärmning när laddningen började gå ner. Även helt nya elbilarna Volvo EX30, BMW i5, Jeep Avenger och Volkswagen ID.7 testades i den stränga kylan. Tekniikan Maailma kommer att publicera exakta räckviddssiffror i sin papperstidning som utkommer den 15 februari.
Tipsen som ger längre räckvidd i extrem kyla
Sänk värmen i bilen och använd istället sätesvärme och rattvärme.
Sänk hastigheten till 80 km/h.
Undvik hårda accelerationen.
Kör bilen i ecoläge.
Genom att stänga av och sätta på bilen kan du lura bilen att komma flera km ytterligare.
Källa: Tekniikan Maailma
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter