En Bugatti Chiron med W16-motor på 1500 hästkrafter utmanas av Tesla Model S Plaid med 1020 hästkrafter. Trots att Bugattin är 29 gånger dyrare än elbilen slutar det inte alls lyckligt för hyperbilsägaren.
Bugatti Chiron med åttaliters W16-motor med fyrdubbla turbo anses av många vara den snabbaste serieproducerade personbilen. Den har slagit inofficiellt hastighetsrekord med en fart på 490 km/h.
Chiron kostar 29 gånger mer än en Tesla Model S Plaid, väger dessutom 166 kg mindre och har 50 procent fler hästkrafter, så den billiga Teslan borde vara en munsbit för Bugattin vid ett dragrace.
Youtube-kanalen DragTimes lyckades få tag på två bilägare som var beredda att låna ut sina bilar så att de kunde mäta krafterna med varandra. Teslan som de testar har den passande nummerskylten W16 LOL.
Den som har betalat 45 miljoner kronor för sin bil förväntar sig nog att den ska slå det mesta. Men vid vid två av tre kraftmätningarna slutar det inte lyckligt för den dyra Bugattin. Å andra sidan slipper Bugatti-ägaren att vänta ut varningsmeddelanden om överhettade bromsar.
Den elektriska uppvisningen av den ”billiga” Teslan visar vilken utmaning superbilstillverkare står inför i framtiden. Hur många kommer att vara beredda att betala 40 miljoner extra för en bil som sedan blir frånåkt av en elbil som kostar en spottstyver av priset? Dessutom slipper du betala servicekostnader på miljontals kronor.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter