Därför har Tesla hamnat på Svarta listan – igen

Tesla har hamnat på Råd & Röns Svarta lista med ytterligare ett fall. Lacken trillar av från Mikael Nymans Tesla Model 3. Trots att Allmänna Reklamationsnämnden kräver omlackering vägrar Tesla att följa beslutet.

I stort sett följer alla seriösa företag i Sverige Allmänna Reklamationsnämndens rekommendationer om att göra rätt för sig i tvister med kunder. Men Tesla sticker ut och har nu två fall på Råd & Röns Svarta Lista. Det innebär att Tesla har struntat i ARN:s beslut och vägrar att ersätta kunder. 

Mikael Nyman köpte en helt Tesla Model 3 sommaren 2020, trots att han läst att det kunde vara en del problem med kvaliteten på karossen. Så vid leveransen kollade han noga efter ojämna glipor och att alla dörrar stängdes som de skulle. Men efter bara två år upptäckte han att lacken ramlade av från bilen och att grundfärgen syntes, uppger Råd & Rön.

Lacken lossnade på partiet mellan dörren och hjulhuset på Mikael Nymans Tesla Model 3. Bilden visar inte Mikaels Tesla. Foto: Unsplash

Flagor av lack lossnade mellan bakdörren och hjulhuset. Teslan hade då gått 7839 mil.
– Jag tänkte att det här måste jag åtgärda innan garantin går ut. Tesla har ett garantiåtagande på fyra år eller 8 000 mil tror jag, säger han till Råd & Rön.

Mikael kontaktade Teslas verkstad i Uppsala och åberopade sin garanti, men verkstaden vägrade att hjälpa honom. Bortförklaringen var att de tyckte bilen gått för långt, och att lossnad lack är normalt slitage. Då anmälde han fallet till ARN. Tesla skriver i sitt svar till ARN att det är naturligt att det finns tecken på användning efter en så lång körsträcka. De tillbakavisar också att den stora glipan i dörrspringan skulle vara ett fel. 

Enigt ARN är mellanrummet på 3-4 millimeter ett konstruktionsfel och kvaliteten inte den som Mikael har rätt att förvänta sig med tanke på priset. ARN:s rekommendation blev att Tesla skulle montera dörran i samma höjd som karossen och lacka om bilen. Men det har Tesla vägrat att göra. Nu ska Mikael sälja sin bil.
– Jag vet inte hur mycket andrahandsvärdet påverkas av de här lackskadorna, men det lär ju inte bli högre, säger han.

Tesla vill inte kommentera fallet för Råd & Rön, men de bekräftar att de inte följer beslutet. Tesla har nu två fall på ARN:s svarta lista, en helt unik situation för en stor biltillverkare. Det förra Tesla-fallet handlar om en bil som fick sprickor och böjd metall efter att den lyfts med domkraften. Köparen får häva köpet, men det beror inte på sprickorna, utan på att Tesla missat att informera om ångerrätten vid köpet. Köparen fick därmed ett års ångerrätt. 

Allt fler företag hamnar på Svarta listan, och höstens 235 nya företag är ett dystert rekord. Motorbranschen sticker ut och har flest fall på listan, 71 ärenden när företagen valt att inte följa ARN:s rekommendation. Allra värst på listan är flygbolaget Turkish Airlines med 13 nya fall.  Svarta listan publiceras två gånger per år. Totalt finns det just nu 731 företag som är svartlistade. 
Fotnot: Stora bilden visar inte den aktuella Tesla-bilen.
LÄS MER: