En ny Tesla Model 3 Performance testades på en mindre bana. Efter två varv är bromsarna överhettade och ger nästan upp helt.
– Generellt sätt tycker jag inte att denna bil är acceptabel, säger Thomas på Throttle House.
Kanadensiska motorjournalisterna James och Thomas från “Throttle House” testade nya Tesla Model 3 Performance på bana. Modellen är den senaste uppgraderade prestandaversionen av Model 3 och kommer med 510 hästkrafter och flera andra uppgraderingar.
– Den är riktigt snabb, säger James.
Tidigare har Teslas prestandabilar haft en del strul med sina bromsar som inte klarat av att pressas särskilt hårt. För att se ifall detta även gällde nya Performance valde James och Thomas att ta med den ut på en mindre bana.
På de första två uppvärmningsvarven berömmer duon den nya modellen. De gillar dess styrning, väghållning och säger att elbilen är en perfekt vägbil.
– Jag är imponerad, säger Thomas.
När Thomas sedan ska köra sitt första försöksvarv får han en varning redan i den tredje kurvan för att bromsarna blivit överhettade. Han genomför dock sitt varv och lyckas komma i mål på en minut och tretton sekunder.
– Den var en sekund snabbare än sin föregångare, men elbilen föll isär samtidigt, säger James.
Duon sammanfattar sedan sitt test av Tesla Model 3 Performance genom att säga att bilen är perfekt för vardaglig körning, men när det kommer till att pressa den finns det fortfarande mycket kvar att förbättra.
– Vi har lämnat en era av bilar som är överutrustade med för mycket teknik till att nu befinna oss i en era där bilar drivs av underkonstruktion och mindre utveckling, säger James.
Samma Tesla-modell testades även på Nürburgring där den bara klarade ett fjärdedelsvarv innan bromsarna gav upp och blev överhettade. På Carup har vi testat Super-Teslan, men vi hade ingen möjlighet att utföra ett bantest. På vanlig väg går Teslan väldigt bra.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.