Teslastrejken verkar helt omöjlig att lösa. Lustigt nog drivs båda parterna av exakt samma motiv: Stenhårda principer som är större än själva sakfrågan. Och eftersom ingen är beredd att kompromissa eller överge sin princip förstår jag inte hur en lösning ska bli möjlig.
KRÖNIKA – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Fyra veckors strejk börjar bli skadlig både för Tesla och den svenska fackföreningsrörelsen. Opinionen mot IF Metall och den svenska fackföreningsrörelsen blir alltmer högljudd och många börjar tvivla på om det är rätt att driva ett av världens mest framgångsrika företag ut ur Sverige för att de inte vill teckna ett frivilligt kollektivavtal.
De flesta i Sverige tycker ändå att Tesla borde ta seden dit de kommit och teckna kollektivavtal, något som nästan alla större företag i Sverige valt att göra och något som är en grundbult i den svenska arbetsmarknaden. Teslas varumärke tar stor skada, och en undersökning visar att mer än vartannat storföretag pausat sina beställningar av Teslas bilar.
I fredags hade jag en lång intervju med IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä. Efter samtalet slogs jag av hur lika facket och Tesla tänker. De drivs av exakt samma motiv och kompromisslöshet, vilket gör konflikten omöjligt att lösa. Såväl IF Metall som Tesla lutar sig mot stenhårda principer som de vägrar att kompromissa med. För båda parterna är principen överordnad sakfrågan. Lustigt nog verkade det förvåna Säikkälä att Tesla att sätter principen före affärsmässighet i Sverige.
Tesla har inte fackanslutning någonstans i hela världen, och det är en princip som de vägrar att rucka på. IF Metall har kollektivavtal med alla stora verkstadsföretag i Sverige, och det är också en princip som de vägrar att rucka på. Se där, två parter som tänker exakt likadant runt sina principer.
IF Metall struntar i om Teslas personal skulle få bättre villkor än kollektivavtalet utan avtal, för det är inte det konflikten i första hand handlar om. Det handlar om att försvara den heliga principen att alla större svenska företag ska ha kollektivavtal och att upprätthålla kollektivavtalsordningen på svensk arbetsmarknad. Och Tesla i sin tur struntar blankt i att kollektivavtal på flera sätt skulle vara bättre för dem i Sverige. För det är en helig princip att inte ha kollektivavtal eller fackanslutning någonstans. Att Tesla skulle vilja överge sin globala princip för att Sverige ska upprätthålla sin kollektivavtalsordning är en naiv förhoppning.
IF Metall har noll förståelse för Teslas globala motiv, och Teslas globala ledning har lika liten förståelse för IF Metalls lokala svenska motiv. Jag förstår inte hur den här låsningen ska kunna dyrkas upp. På fyra veckor har vi inte kommit en millimeter närmare en överenskommelse. Kanske har Elon Musk en lösning? Men än så länge har han bara sagt att strejken är galen eller vansinnig. Det vore otroligt tråkigt om Tesla lämnar Sverige.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter