Teslans bromsar försvinner i 270 km/h – kraschar utan airbags

Här kraschar en Tesla Model S Plaid efter att ha varit uppe i 270 km/h. Bilen hade borttagna airbags och utbytta kolkeramiska bromsar.
– Bromsarna är för varma! Åh nej, Åh nej, skriker Youtubern Chillin’ with Chet precis före kraschen. 

Youtubern Chillin’ with Chet har gjort sig känd för galna filmer med en Tesla Model S Plaid. Han har bland annat försökt köra den rekordsnabba miljonbilen under vatten. På senare tid har han lättat bilen genom att ta bort baksäte, backlucka airbags och ersätta fönstrena med plexiglas. Redan i grundutförande gör Teslan 0-100 km/h på 2,1 sekunder och har en toppfart på över 300 km/h. Med viktbesparingar torde Chets Tesla vara ännu snabbare. 

Teslan har borttagna airbags, kolkeramiska bromsar och plexiglasfönster. Även baksäte och annan inredning har tagits bort för att göra bilen lättare.

I sitt senaste videoklipp har Chet monterat nya kolkeramiska bromsar från Unplugged Performance och ska köra sin Tesla Model S Plaid på bana. Chet kör bilen i höga hastigheter på banan, men till slut tar det en ände med förskräckelse. Han kör i 270 km/h (170 mph) in mot en kurva när han börjar skrika att bromsarna är för varma. Sekunden senare är kraschen ett faktum. Kameran i bilen kastas loss och man hör Chet skrika av smärta. 

I nästa sekvens har allt tystnat och allt som hörs är räddningsfordons sirener när de anländer till platsen. Teslan har turligt nog träffat däckstaplar på banan, men är ändå rejält tillknycklad efter kraschen i den extremt höga hastigheten. På något sätt har Chet tagit sig ur bilen trots att dörrarna inte längre går att öppna. Trots att alla airbags var borttagna och Chet helt saknade skyddsutrustning har han klarat sig med lindriga skador. Han berättar senare att han brutit fem revben, fått en knäfraktur och ett avslitet korsband. 

Trots att alla skyddsutrustning tagits bort överlever Chet kraschen närmast mirakulöst. Han hade heller ingen hjälm eller skyddoverall och all vaddering av interiören var borttagen.

Efter olyckan hävdar Chet att olyckan inte beror på de uppgraderade bromsarna från Unplugged Performance. Det ska istället ha handlat om att bromsvätskan av kvalitet Dot3 som Tesla levererat bilen med varit för dålig. Unplugged Performance rekommenderar dock att den byts ut innan bankörning. 

– Låt mig börja med att säga tack till alla som hjälpte mig på plats, i transporten, på sjukhuset och till min kärleksfulla familj och vänner som har önskat mig lycka till och haft mig i sina böner. Även om jag gick därifrån så slog jag sönder några saker som höll mig nere under de senaste veckorna, men nu är jag glad att kunna säga att jag har kommit tillbaka långsamt, skriver Chet på Youtube.