Tesla vägrar att följa besluten i ARN. I stället har de köpt kunders tystnad med förlikningar mot att ägare skriver på tystnadslöften, avslöjar Vi Bilägare.
– Jag får inte säga någonting tyvärr, det är allt jag har att säga, säger en av Tesla-ägarna som skrivit på tystnadsavtal.
Att följa beslut i Allmänna Reklamationsnämnden (ARN) är en rekommendation, men inget legalt krav. Men alla seriösa bilföretag i Sverige väljer enligt branschsed att följa ARN. Men nu avslöjar Vi Bilägare att Tesla vid åtta olika tillfällen vägrat följa nämndens beslut och i flera fall köpt kunders tystnad genom förlikning och sekretessavtal. Bilägarna är förbjudna att berätta om sina fall. ARN:s chef anser att det är anmärkningsvärt att Tesla inte följer nämndens beslut.
Sedan fyra år tillbaka har Tesla vid flera tillfällen fått rätt i de flesta tvisterna, men i 22 tvister har ARN gett kunden rätt. I 14 av dessa fall har Tesla följt beslutet, men i åtta fall har biltillverkaren i stället valt att vägra gå med på beslutet. De står därför på Råd & Röns svarta lista och får inte längre annonsera på Blocket.
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2025/01/tesla_model_y-1024x576.webp)
I ett av dessa fall fick en kund felmonterade dörrar på sin Model 3 från 2020, men Tesla hävdade att dörrarnas inpassning var inom de officiella specifikationerna. I ett annat fall beställde en ägare sin Model Y med tilläggstjänsten ”Uppgraderad Autopilot” för 38 900 kronor, men tjänsten fungerade fortfarande inte en månad efter köpet. ARN beslutade då att Tesla skulle betala tillbaka kostnaden för tjänsten, vilket de vägrade.
När Vi Bilägare frågade Tesla varför de inte följer ARN:s beslut, svarade de att de inte ville kommentera enskilda kundärenden med respekt för GDPR. Men när Vi Bilägare i stället tog kontakt med en av de drabbade kunderna visade det sig att Tesla i stället hade gjort upp med kunden genom en förlikning och fått kunden att skriva under ett sekretessavtal.
– Jag får inte säga någonting tyvärr, det är allt jag har att säga. Jag har gjort upp med Tesla, säger en av de drabbade bilägarna, till Vi Bilägare.
LÄS MER:
![](https://carup.se/wp-content/uploads/2024/03/william_karlsson_author-1-jpg.webp)
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.