Tesla visade upp sin produktionsfärdiga Cybertruck på Investors Day. De avslöjar att pickupen får ett 48 voltssystem istället för 12 volt – något som kan förändra alla bilar på sikt. Dessutom får bilen en helt ny ratt.
Tesla visade ingen ny bilmodell på Investor Day, men däremot är de klara med sin nyaste modell. Cybertruck visades i november 2019, men först nu, efter nästan 3,5 år, börjar modellen bli produktionsklar. Under investerardagen visade Tesla upp en förseriemodell av den slutgiltiga Cybertruck.
Bilen har flera nyheter som inte var kända tidigare. Bland annat har den ett 48 voltssystem istället för 12 volt som bilar använt för elsystem och bilbatterier sedan 1960-talet. Cybertruck blir först ut med 48 volt, något som även alla andra kommande Teslamodeller ska få. Vi pratar alltså inte om elbilens högvoltsbatteri, utan det lilla batteriet som driver elektronik och belysning.
Fördelarna är flera, bland annat kan kablagen göras tunnare och Tesla har kraftigt lyckats reducera kabelstammar, kontrollmoduler och ändpunkter, något som gör bilen lättare och billigare att tillverka. Redan nu har Tesla slutat använda 12-volts blybatterier i sina bilar och använder lithiumjonbatterier även till det traditionella bilbatteriet, till exempel i Model Y.
Mycket talar för att Teslas byte till 48 volt kan bli stilbildande, det mesta Tesla gör kopieras av andra biltillverkare, så räkna med att det gamla 12-voltsbatteriet på sikt kommer att försvinna ur våra bilar och ersättas av 48 volts lithiumjonbatterier.
Cybertrucken har också en ny ratt, den är en blandning av yoke och vanlig ratt. Precis som hos de nya versionerna av Model S och Model X får Cybertruck en skärm för baksätespassagerarna. Det tredje mittsätet i fram verkar dock ha försvunnit.
Det har nu gått nästan 3,5 år sedan bilen visades i november 2019, och konkurrenterna har redan hunnit börja tillverka och leverera sina elektriska pickuper. Tesla har lovat att produktionen ska starta i år, men bilen kommer inte levereras i större antal förrän nästa år.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter