Nya svenska superfartyget med moderna segel sparar in 90 procent av all koldioxid till havs. Det 220 meter långa fartyget ska korsa Atlanten på tolv dagar och frakta 7000 bilar. Nu får projektet 100 miljoner i stöd från EU för att förverkligas.
Fartygstransporter till havs står för nästan tre procent av världens CO2-utsläpp. Men genom att ta tillbaka gamla hederliga segel i modern tappning skulle utsläppen kunna sänkas med 90 procent, visar det svenska Oceanbird-projektet. Nu har Oceanbird fått vind i seglen – de får 100 miljoner i bidrag av EU för att förvekliga det klimatsmarta segelfartyget.
Bidraget går till svenska rederiet Wallenius Wilhelmsen och 11 partners. Wallenius är bland de största i världen på transporter av bilar. Under de kommande fem åren ska det vinddrivna fartyget Orcelle Wind tas fram. Det ska också installeras segelriggar på befintliga fartyg för att testa tekniken. Målet är att segelfartyget Orcelle Wind med uppfällbara segel ska kunna segla om bara några år.
Vindfartyget Orcelle Wind blir en Pure Car Truck Carrier, en djuphavsgående roll-on-roll-off-fartyg. Den uppges bli 220 meter lång och ska kunna frakta mer än 7 000 bilar, men kommer även att kunna transportera rullande utrustning och bulk. En Atlantsegling kommer att ta 12 dagar jämfört med åtta dagar för dagens fartyg. Den genomsnittliga hastigheten beräknas till 10 knop. Seglens teknik liknar flygplansvingar.
– Projektet, som stöttas av EU, bygger på en samarbetsstrategi; vi behöver starka partners för att leda vägen mot att nå nollutsläpp så snart som möjligt, säger Roger Strevens, VP Global Sustainability på Wallenius Wilhelmsen, i ett pressmeddelande.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter