Superteknik gör Porsche 911 snabbare än elbilar

Porsche har utvecklat en ny superteknik som gör deras nya 911 Hybrid snabbare än de flesta elbilar. Hemligheten bakom accelerationen är en ny elektrisk turbo och en elmotor i växellådan. Samtidigt som hybridbatteriet är lika litet och lätt som ett vanligt bilbatteri.
– Vi utvecklade och testade en mängd olika idéer och tillvägagångssätt för att komma fram till det hybridsystem som skulle passa 911 perfekt, säger Rank Moser, Vice President för modellserierna 911 och 718.

Vanliga elektriska familjebilar kör ifrån de flesta sportbilar med förbränningsmotor. Det lämnar förstås inte Porsche någon ro, och nu sätter de stopp för det. Därför har de utvecklat ny superteknik för sin nya 911 Hybrid som gör bilen lika lätt som en sportbil, men snabbare än de flesta elbilar. 0-100 km/h går på under tre sekunder.

Porsches nya 911 Carrera GTS är den första versionen av modellen med det nya hybridsystemet som har två elmotorer. Den ena är integrerad med bilens åttastegade växellåda där den redan på tomgång ger boxermotorn ett extra vridmoment på 150 Nm. Den andra elmotorn har placerats mellan kompressorn och turbinhjulet i turbon där den ska bygga upp laddtrycket omedelbart och göra turbon starkare.

Den nya 3,6-liters boxersexan.
Turboaggregaten med inbyggd elmotor.
Hybridbatteriet på 1,9 kWhk är lika litet och lätt som ett vanligt bilbatteri.

Bilens två elmotorer är båda kopplade till en lätt och kompakt högspänningsbatteri. Batteriet har en storlek och vikt som ett konventionellt 12-volts startbatteri och kan lagra 1,9 kWh energi. För elsystemet har också ett lätt litiumjonbatteri installerats för elsystemet på 12 V ombord. 

Hjärtat som håller samman det nya hybridsystemet är 3,6 liters boxermotorn. En större borrning på 97 mm och en ökning på slaglängden till 81 mm ökar cylindervolymen med 0,6 liter jämfört med föregångaren. Motorn har dessutom en kamaxelstyrning och ventilstyrning med vipparmar. 

Carrera GTS har 541 hästkrafter med 610 Nm i vridmoment. Boxermotorn på 3,6-liter ger totalt 485 hästkrafter med 570 Nm och elmotorn står för resten. Bilen har ökat med 61 hk från sin föregångare. Carrera GTS acceleration går att likna med de flesta elbilarna och 0-100 km/h gör den på under 3 sekunder. Carrera modellen som är den lite snällare versionen har totalt 394 hästkrafter som den får från sin boxermotor på 3,0-liter. Den gör 0-100 km/h på strax över 4 sekunder. 

För Porsche var det viktigt att hålla ner vikten på den nya modellen, vilket gjorde att den endast ökade med 50 kilo från sin föregångare. Hybridsystemet minskar bilens även bilens CO2-utsläpp. För att läsa mer om Porsches nya 911 modeller har vi på Carup skrivit om det här.
LÄS MER: