Volvo Cars rapporterar om kraftigt ökad försäljning under första kvartalet 2023. Volvo växte med 10 procent till 162 938 bilar. Allra bäst går det för elbilarna – uppgången med 157 procent innebär att Volvo har en fyra gånger snabbare procentuell tillväxttakt än Tesla.
Volvo Cars hade bolagsstämma tidigare i veckan och där jämförde ordföranden Li Shufu bolaget med en kanin. ”Precis som kaninen kommer Volvo Cars att ta sig över hinder”, sade han. Nu kommer nya försäljningssiffror som visar att kaninen tagit sig över första kvartalet under 2023 med bravur. Volvo Cars ökade sin försäljning med 10 procent till 162 938 bilar. Ökningen under mars var 8 procent.
Volvo redovisar en av bilvärldens snabbaste ökningar av elbilsförsäljning. De två elektriska modellerna XC40 och C40 ökade försäljningen med 157 procent under första kvartalet. Totalt såldes 30 069 elbilar under kvartalet. Försäljningen av bensin- och dieselbilar backade med tre procent, laddhybrider minskade med två procent. Volvo Cars är visserligen små på elbilar räknat i volym, men ökningstakten utklassar Tesla som växte med 36 procent under kvartalet. På hemmamarknaden i Sverige åkte dock Volvo på stryk av Tesla.
I mars var Volvo XC40 den mest sålda modellen med en försäljning av 20 556 bilar (2022: 17 584), följt av XC60, med en total försäljning på 18 090 bilar (2022: 16 855 enheter), och XC90 på 9 828 bilar (2022: enheter).
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter