Analys: Tesla nu störst i Sverige – därför krossar de andra märken

Tesla håller på att skaka om den svenska och europeiska bilmarknaden i dess grundvalar. Nu är det inte längre ”villa, Volvo och Vovve” som gäller i Sverige – Volvon är utbytt mot en Tesla och Model Y är Sveriges mest sålda bilmodell 2023. Om de gamla bilmärkena inte svarar kommer de att bli krossade när bilbranschens totala disruption nu satt igång på allvar. 

ANALYS – ÅSIKTERNA ÄR SKRIBENTENS EGNA. Redan i februari var Tesla Model Y Europas mest sålda bilmodell före Dacia Sandero. I mars kommer Model Y att vara ännu mer överlägsen, då Tesla fått ut betydligt fler bilar i Europa. I Sverige har ett historiskt tronskifte skett då Tesla Model Y nu ersatt Volvo XC40 som Sveriges mest sålda bilmodell hittills i år. Tesla är också Sveriges största elbilsmärke i år och det största bilmärket alla kategorier i Sverige under mars. Från andra länder kommer rapporterar om ännu större dominans.

Det är en otrolig styrkeuppvisning av Tesla, som så sent som för några år sedan sålde mindre än 1000 bilar på ett år i Sverige. Nu har Tesla fått ut 4000 bilar på ett enda kvartal – och det utan traditionella återförsäljare, även om det krävdes extraordinära metoder som direktleverans vid båten. Många bilar är dessutom sålda efter prissänkningen den 13 januari – och snabbt levererade. 

Tesla förbereder ytterligare ett kvartal med minst lika många leveranser.

Medan bilbranschen i Sverige gnäller på höga räntor, långa leveranstider och borttagen klimatbonus har Tesla sänkt priserna och kört om de andra totalt. Alla andra större bilmärken i Sverige backar, de flesta med tvåsiffriga minustal. Samtidigt ökar Tesla med 50 procent. Enligt branschorganisationen Mobility Sweden är privatmarknaden för elbilar ”helt iskall” – men Tesla bevisar motsatsen. Köparna finns för rätt produkt till rätt pris, men varför ska jag köpa en dyrare bil som ger mindre för pengarna? 

Det finns flera anledningar till Teslas enorma succé i Sverige:
Varumärket. 
Tesla har bilvärldens mest lojala kunder, och många lockas av magin runt Tesla som verkar bestå trots Elon Musks märkliga eskapader. Den som köpt en Tesla stannar ofta kvar hos märket än hos andra märken, och inget annat märke vinner fler köpare från andra märken. Varumärket Tesla lockar mer än att köpa en eldriven variant från en fossiltillverkare.  

Priset & produkten. 
Efter prissänkningen ger Tesla helt enkelt mest och bäst elbil för pengarna. De allra flesta väjer Teslas fyrhjulsdrivna Long Range-modell som efter prissänkningen kostar 644 170 kronor, en av fyra väljer intestegsmodellen för 549 170 kronor. Motsvarande modeller hos konkurrenterna kostar mer. Dessutom har Tesla överlägsna infotainmentsystem och avancerade förarstödssystem som standard. Köparna verkar inte bry sig om att Tesla i vissa avseenden är enklare och sämre än traditionella bilmärken. 

Kapacitet att leverera. 
Teslas större konkurrenter har fortfarande enormt långa leveranstider trots att marknaden sägs vara iskall just nu. Beställer jag hos konkurrenter idag får jag vänta minst till slutet av 2023, en Tesla får du nästan direkt. Den som har låga priser och kan leverera direkt tar förstås en stor del av marknaden.

Kreativitet. 
Säga vad man vill om Tesla, men det rockar runt märket. Tesla drar sig inte för att ta till oortodoxa metoder som att leverera ut bilar direkt vid båten, eller att ha ytterligare rea på de nyss sänkta priserna. Köparna är extremt lojala och finner sig i det mesta, och verkar strunta i att de får hämta bilen på en blåsig kaj i stället för en varm bilhall. 

Så vad ska hända nu?
Mycket talar för att det här bara är början. Om det behövs har Tesla muskler att sänka priserna ännu mer. Inget annat märke producerar elbilar billigare och Tesla är världens enda skuldfria biltillverkare med en nettokassa på 180 miljarder kronor. Övriga bilmärken är nu tvingade att sänka priserna och sälja elbilar med förlust om de inte ska bli totalt krossade. Någon påstod konstigt nog att Tesla lurar sina kunder för att de sänker priserna – men bilköparna är stora vinnare nu när den stora disruptionen satt igång.

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester