Volvo Cars starka trend med ökande försäljning fortsatte i juli. Volvo ökade med 21 procent till 54 165 sålda bilar. Försäljningen av elbilar ökade med 248 procent.
Volvo Cars har hittills i år sålt 395 856 bilar globalt, det är en ökning med 18 procent jämfört med samma period föregående år. Elbilarna stod i juli för 10 procent och mer än tredubblade sin försäljning.
Försäljningen i Europa uppgick till 20 286 bilar, en ökning med 28 procent jämfört med förra året. Andelen Recharge-modeller nådde 56 procent av den totala försäljningen i regionen. Andelen helt elektriska bilar uppgick till 13 procent.
Volvo Cars försäljning i USA ökade med 57 procent och uppgick till 10 785 bilar i juli. Antalet Recharge-bilar ökade med 226 procent jämfört med förra året, och av samtliga sålda bilar på Volvo Cars näststörsta marknad var 29 procent en Recharge-modell.
Försäljningen i Kina nådde 14 182 bilar, en minskning med 8 procent jämfört med samma månad förra året. Andelen Recharge-modeller stod för 8 procent av den totala försäljningen i Kina.
I juli var Volvo XC60 den mest sålda modellen med en försäljning av 18 259 bilar (2022: 16 261), följt av XC40 med en total försäljning av 14 594 bilar (2022: 10 640) och XC90 med 8 640 bilar (2022: 7 764).
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter