Bilköpartjänsten Blipp gör succé och växer så det knakar.
Nio av tio som köper eller säljer sin bil privat tycker det är för krångligt – och nu storsatsar Blipp på att ta bort krånglet.
– Blipp löser hela den problematiken, säger Jonny Lindén, elbilsexpert och vd för Blipp.
Blipp grundades för tre år sedan av av Jonny Lindén och Filip Samuelsson som båda har en bakgrund från bilbranschen. De såg ett behov av att hjälpa privatpersoner minska både krånglet och riskerna vid privata bilaffärer. Blipp hjälper både köpare och säljare och en expert är med i ett videosamtal under affären. Dessutom får de som gör bilaffären hjälp med billån, försäkring och annan krånglig administration.
– Närmare nio av tio personer som idag köper eller säljer sin bil på garageuppfarten tycker att det är osäkert och krångligt. Blipp löser hela den problematiken”, säger Jonny Lindén.
Sajten har på kort tid blivit en framgång bland privata bilköpare och säljare och nu tas nästa steg. Blipp tar in investerare och planerar en storsatsning på att hjälpa svenska folket till enklare bilaffärer. Bolaget tar in 15 miljoner kronor i riskkapital från tunga investerare. NEA Partners med Jacob Brögger och Erik Ekfeldt satsar på Blipp och bland investerarna finns bland annat Rustan Panday och Daniel Pilotti, uppger Breakit.
Till skillnad från många andra startups består inte teamet bakom Blipp av Stureplanskillar i kostym. Ena grundaren Filip Samuelsson är hästbonde i Karlsborg, andra grundaren Jonny Lindén har en bakgrund som bilhandlare.
– Vi har en produkt, vi har nöjda kunder och vi vet var pengarna behöver läggas. Vi är inga traditionella Handels-killar utan vi kommer från branschen och har extremt knowhow kring produkten och bil, det är en otrolig fördel, säger Filip till Breakit.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter