Scania har fått en genombrottsorder på elektriska lastbilar i Sverige. Åkeriet EcoLink köper 20 lastbilar för att köra ut varor åt Jula. Lastbilarna är treaxlade dragbilar med R-hytt, elmotorer på 540 hästkrafter för tågvikter upp till 64 ton.
Scanias elektriska lastbilar har haft det lite trögt på marknaden, men nu kommer en order som kan betyda ett genombrott på den svenska marknaden. Åkeriet EcoLink i Skara som kör åt Jula Logisticks köper 20 ellastbilar på ett bräde. Det är Scanias hittills enskilt största beställning av ellastbilar i Sverige.
Ellastbilarna är 3-axlade dragbilar med R-hytt, elmaskin på 400 kW (~540hk) och för tågvikter upp till 64 ton. Installerad batterikapacitet är 624 kWh och de har Scanias egentillverkade NMC-batterier. Scanias batterier har en hög energidensitet och är anpassade för låga temperaturer med en laddeffekt upp till 375 kW. Räckvidd är på upp till 520 km med en tågvikt på 29 ton, 440 km med en tågvikt på 40 ton och 320 km med en tågvikt på 64 ton.
– Det känns oerhört spännande att ligga i framkant, säger Pontus Sahlgren, VD för EcoLink.
Sedan 2022 har Jula Logistics deltagit i ett pilotprojekt i samverkan med Scania. Företaget har två eldrivna 32-metersekipage – med totalvikt för last och släp på upp till 64 ton – i drift. Fordonen transporterar vardera två containrar från den intermodala terminalen i Falköping, dit gods anländer per tåg från Göteborgs hamn, för vidare distribution i Västra Götaland. Genom att övergå till eldrift för tunga och långa lastbilsekipage har Jula kunnat minska energi och utsläpp med 70 procent per transporterad enhet. Nu växlas sanningen upp med de 20 nya lastbilarna.
– Att EcoLink och Jula Logistics gör en så pass stor satsning är en tydlig markering i transportbranschen. Ett större skifte till elektriska och fossilfria vägtransporter är definitivt på gång och det ska bli intressant att följa EcoLink och Jula Logistics i sin omställning med hjälp av våra elektriska lastbilar, säger försäljningsdirektör Niklas Engholm, Scania Sverige.
De nya lastbilarna från Scania kommer dels att transportera gods från Falköping till Julas centrallager i Skara, dels distribuera gods för den majoritet externa kunder som nyttjar tågpendeln.
– Vi vill utnyttja fordonen i de relativt gynnsamma avstånden i vårt närområde. Vi kan köra tre–fyra turer om dagen och med tvåskift det dubbla.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter