EU kan stoppa Stockholms förbud mot bensin- och dieselbilar i city – den fria rörligheten kan vara hotad. Stockholms stad får under tre månader inte fatta några nya beslut om miljözonen i väntan på EU-kommissionens avgörande.
– Vår bedömning just nu är inte att det här kommer att kunna påverka införandet, säger Lars Strömgren (MP) trafikborgarrådet till DI.
På nyårsafton i år förbjuds bensin- och dieselbilar från centrala Stockholm. En zon på 20 kvarter innanför Kungsgatan, Birger Jarlsgatan, Hamngatan och Sveavägen får bara trafikeras av elbilar. Inte ens laddhybrider kommer att få köra i den nya stränga miljözonen.
Nu kommer uppgifter via Dagens Industri att zonen granskas av EU-kommissionen. Den kan komma att stoppas med hänvisning till att den inkräktar på EU:s regler om fri rörlighet.
– Huvudsyftet med vårt förslag är att öka livskvaliteten i de centrala delarna av staden, eller i områden där många rör sig . Då ser vi att det här är en bra åtgärd. Vi tror att förslaget snarare kommer att öka rörlighet för människor än begränsa den, säger Lars Strömgren till Dagens Industri.

LÄS MER:

Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter