Sasha Selipanov lämnade jobbet som Koenigseggs designchef för att starta sitt eget bilföretag. Nu visar han upp konkurrenten till sin tidigare arbetsgivare – hyperbilen Nilu27 med en 6,5-liters V12-motor och avslöjar var han tagit inspiration ifrån.
– Jag är väldigt tacksam gentemot Christian Von Koenigsegg, säger Sasha Selipanov.
Bildesignern Sasha Selipanov lämnade sin roll som designchef för Koenigsegg efter att ha jobbat hos företaget under knappt tre år. Där var han med och tog fram Gemera-modellen och tidigare har han jobbat hos Bugatti och Hyundais lyxmärke Genesis. Men nu har han startat sitt eget hyperbilsmärke Nilu27.
– Drömmen har alltid varit att bygga min egna bil så just nu känns det som att det är höjdpunkten i mitt liv, säger Sasha Selipanov.
Han startade bilföretaget tillsammans med sin fru och nu har de tagit fram sin första hyperbil som heter precis som företaget Nilu27. Bilen är utrustad med en sjuväxlad manuell växellåda, utan pekskärmar och med en 6,5-liters V12-motor utan turbo som ger 1070 hästkrafter.
– Men för att lyckas uppnå den kraften på vägen krävs det att du som förare ska lyckas hantera växellådan på rätt sätt, säger Selipanov.
Hyperbilen har måsvingedörrar och väger 1200 kg. Karossen är gjord helt i kolfiber precis som hos Koenigsegg-modellerna. Enligt Sasha Selipanov har han tagit stor inspiration från sin tidigare arbetsgivare som i dag är en konkurrent till Nilu27.
– Jag är väldigt tacksam gentemot Christian Von Koenigsegg som lärde mig mycket om teknik och företagande, säger Sasha Selipanov.
Enligt bildesignern själv har han drömt om att ta fram Nilu27 sedan 2006. 18 år senare är den färdig. Något Sasha Selipanov själv knappt kan förstå.
– Jag känner mig helt mållös, säger Selipanov.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.