Den holländska sportbilstillverkaren Spyker har återuppstått – med en viss Victor Muller i ledningen. Med hjälp av ryska oligarkers plånböcker ska tre nya bilmodeller byggas med start redan nästa år.
– Tack vare det här nya samarbetet har Spyker nu en stabil grund att stå på, säger Victor Muller.
Spyker och Victor Muller är två välkända namn för oss svenskar. Det holländska bolaget med den karismatiske visionären köpte upp Saab för tio år sedan och lovade en ny fantastisk era för det svenska bilmärket. Spyker skulle göra Saab till ett sportigare och mer exklusivt bilmärke, var löftet.
Så blev det inte, kan vi idag konstatera. Snarare blev det en ekonomisk röra som slutade med stämningar och konkurs.
Innan Spyker med vd:n Victor Muller i spetsen köpte Saab 2010 hade bolaget en lång rad av förluster bakom sig och det överlevde mest på grund av nya lån.
Trots det hade Muller råd att betala General Motors 74 miljoner dollar i köpeskilling för Saab. Dessutom fick GM preferensaktier – en sorts lån – värda 326 miljoner dollar.
Men redan två år senare – 2012 – var bråket i full gång när Saab gick i konkurs. Spyker stämde GM på drygt 20 miljarder kronor sedan GM stoppade kinesiska Youngman från att investera pengar i Saab.
Muller förlorade striden mot GM, Spyker kastades ut från börsen i Amsterdam och i december 2014 förklarades företaget bankrutt av en holländsk domstol.
Tror ni att Victor Muller ger upp så lätt? Nej, då – sex år senare har han slickat såren och fått ekonomisk hjälp av två ryska oligarker: Boris Rotenberg och Michail Pessis. De två herrarna äger tre företag som nu ska få ut Spyker-bilar på marknaden.
– Vi är tacksamma att BR Engineering, SMP Racing och Milan Morady velat satsa pengar och kunskap i att utveckla nya Spykermodeller, säger Victor Muller. Jag är väldigt tacksam för Boris Rotenbergs och Michail Pessis stöd.
– Det är ingen tvekan om att Spyker haft några tuffa år efter Saab-affären. Men med det här nya samarbetet så kan vi lägga de jobbiga åren bakom oss.
– Nu ska Spyker bli ett starkt och respekterat namn och vi ska göra riktigt bra sportbilar.
Modellen C8 Preliator (som du ser bilder på i artikeln) ska först produceras. Bilen presenterades redan 2017 på Geneves Motor Show, men då saknades pengar för att starta en serieproduktion.
Därefter ska en suv och en Ferrariliknande sportbil (B6 Venator) tillverkas.
Snabbfakta Spyker Cars
Spyker Cars började tillverka exklusiva sportbilar i holländska Zeewolde runt 2000.
2004 börsnoterades företaget på Euronext i Amsterdam.
I februari 2010 köpte Spyker Saab Automobile från General Motors och bytte senare namn till Swedish Automobile.
Den 19 december 2011 försattes Saab Automobile i konkurs. I konkursboet fattades över nio miljarder kronor. Spyker gjorde trots det en vinst på cirka 144 miljoner kronor under 2011.
I januari 2012 avgick hela Spykers styrelse, utom Victor Muller, på grund av oenigheter kring företagets finansiering.
2014 förlorade Spyker en rättsprocess i USA, där bolaget stämt den tidigare Saab Automobile-ägaren General Motors (GM) på 20 miljarder kronor.
Spyker kastades ut från börsen i Amsterdam och i december 2014 förklarades företaget bankrutt av en holländsk domstol.
Maths Nilsson är grundare av Carup.