Transportstyrelsens nya drag kan sätta krokben för Teslas försäljning av nya bilar i Sverige.
Elbilstillverkarens nätverk av hemliga bulvaner är avslöjat och kryphålen ska täppas igen.
– Vår förväntan är att Tesla lever upp till det som vi beskrivit och förtydligat, säger Christofer Kärrdahl på Transportstyrelsen till tidningen Arbetet.
Fackföreningarna Seko och ST har i sympatiåtgärd med IF Metall blockerat postboxarna som Tesla fick sina registreringsskyltar skickade. Men elbilstillverkaren har lurat sig förbi blockaden genom att använda bulvaner.
Tesla såg till att registreringsskyltarna skickades till andra adresser och därefter distribuerades därifrån. Bland annat har en vanlig villa söder om Stockholm använts som hemlig central för skyltarna. Men enligt Transportstyrelsen är det här inte tillåtet. Myndigheten har gjort en upphandling med ett företag som står för tillverkning och leverans av skyltar. Enligt regeln ska nio eller fler skyltar skickas till en adress som står skriven i företagets namn.
En av de adresser som tagit emot många Teslaskyltar är en villa i Trångsund. Där knackade tidningen Arbetets journalister. På adressen stod ett IT-företag registrerat. En man i röd Teslatröja öppnade men ville inte svara på några frågor. Och efter det har Transportstyrelsen meddelat Tesla att de måste sluta med detta genast.
– Vår intention har hela tiden varit att det ska vara samma geografiska plats. Men det här är inte reglerat i någon föreskrift utan är ett myndighetsbeslut som vi tillämpar. Sedan har Tesla tolkat det på ett sätt, men vi har då gjort ett förtydligande efter att ni gjort oss uppmärksamma på att det inte stämmer. Vår förväntan nu är att Tesla nu lever upp till det som vi har beskrivit och förtydligat, säger Christofer Kärrdahl.
För Tesla kommer detta innebära att man får mycket svårt att få fram registreringsskyltar till sina nya bilar. Den enda möjligheten är att man säljer bilarna utan skyltar, så får köparen själv ordna den detaljen. Det är också på grund tidningens granskning som Teslas fräcka kupp har avslöjats. Men nu sluter Transportstyrelsens regelverk om företaget.
– Vi har ingen rutin för att granska detta vilket innebär att vi inte har uppmärksammat det. Vi har i och med det här förtydligandet sett över våra interna rutiner och hur vi ska hantera sådana här fall, säger Christofer Kärrdahl.
LÄS MER:
Andreas Jemn är journalist och författare.