Sista fossibilen tillverkad i Zwickau – nu är det elbilen ID.3 som gäller

Nu har Volkswagens fabrik i Zwickau producerat sin sista fossilbil. 
Efter 116 år med Trabant, Polo och Golf är det nu elbilen ID.3 som gäller. 
Fabriken ska ven göra elbilar från Audi och Seat. 

Över sex miljoner Volkswagen-bilar har producerats i fabriken sedan 1990. Den sista bilen utrustad med en förbränningsmotor lämnade monteringslinjen den 26 juni. Bilen, en Golf Sportscombi R med 2,0-liters bensinmotor och lackad i Oryx White Pärleffekt, producerades för en kund i Tyskland.

Från och med nu kommer endast eldrivna modeller från Volkswagen och framöver även från systermärkena Audi och SEAT att produceras i Zwickau. Sex helt eldrivna modeller från de tre märkena kommer att rulla ut från fabriken år 2021. Den planerade årliga kapaciteten kommer att öka till 330 000 bilar. 

Steget till den moderna bilåldern har varit lång: sedan 1904 har bilar med förbränningsmotorer byggts i Zwickau (se bifogad bild) – initialt under många år Audi, inklusive Horch-modeller, och i DDR-tider tillverkades Trabant här. I maj 1990 startade Volkswagen produktion vid denna fabrik i västra Sachsen. Under de senaste 30 åren har exakt 6 049 207 Volkswagen-bilar av modellerna Polo, Golf, Golf Sportscombi, Passat och Passat Sportscombi producerats i Zwickau.

Reinhard de Vries, chef för teknik och logistik på Volkswagen Sachsen: 
– Idag är en historisk dag för oss. Vi är stolta över vad vi hittills har uppnått och ser samtidigt mycket fram emot vad framtiden innebär för oss. Trenden mot elektrisk rörlighet fortsätter att öka i hög hastighet. Vi kommer att möta denna efterfrågan från Zwickau och har redan skapat kapacitet för att bygga 330 000 bilar nästa år.

Jens Rothe, ordförande i företagsrådet vid Volkswagen Sachsen: 
– Zwickau är full av tysk biltradition. Vårt team har alltid levererat utmärkt prestanda och byggt bilar med utmärkt kvalitet. Vi har fått förtroendet för koncernen att bli den första platsen för att starta en storskalig serieproduktion av helt eldrivna bilar. Zwickau-anläggningen är därför väl rustad för framtiden.Arbetet har redan börjat i hall 6 där Golf Sportscombi har producerats hittills. Efter en omvandlingsfas som varade i flera veckor under sommaren kommer de första elbilarna att produceras där i slutet av året. Tillsammans med Volkswagens eldrivna SUV ID.4 planeras också en SUV från systermärket Audi. Serieproduktion av Volkswagen ID.3 1st startade i Zwickau redan i november 2019 och produktionsstart av ID.4 följer i sommar.

Med den stegvisa omvandlingen av Zwickau-anläggningen ställer Volkswagen för första gången om en stor bilfabrik helt till elektrisk rörlighet. Investeringarna för konverteringen uppgår till cirka 1,2 miljarder euro. I det sista steget år 2021 kommer sex modeller att produceras för tre koncernvarumärken. Modeller som baseras på koncernens nya plattform för elbilar, MEB.