Volvo Cars systerbolag Geely Auto har ökat sin export till Ryssland med 682 procent. Nu ska Volvos nya elbil EX30 tillverkas i Geely Autos fabrik i Kina. Båda bilmärkena har samma huvudägare: Geely Holdings.
– Volvo Cars löper en risk genom att ha kopplingar till Ryssland via Geely Auto, säger Aktiespararnas chefsjurist Sverre Linton till Carup.
Volvo Cars drog sig ur Ryssland redan den 28 februari 2022 efter att Vladimir Putin startat sitt invasionskrig mot Ukraina. Men systermärket Geely Auto har valt att stanna kvar och har blivit stor vinnare på marknaden när andra märken försvunnit. I maj i år ökade Geely Auto sin försäljning i Ryssland med 682 procent till en marknadsandel på 13,8 procent. På en månad sålde Geely Auto över 7000 bilar i Ryssland och är nu landets tredje största bilmärke, enligt Marklines.
Både Volvo Cars och Geely Auto har Geely Holding som huvudägare. Nu knyts Volvo Cars band allt tätare till bilmärket Geely Auto sedan Volvo Cars har valt att fördjupa sitt samarbete med Rysslands-verksamma Geely Auto.
KRÖNIKA: Hyckleri bojkotta Marabou men blunda för Volvo Cars
Den nya elbilen Volvo EX30 ska tillverkas genom outsourcing i en fabrik i kinesiska Zhangjiako som ägs av Geely Auto. I vissa av Geely Autos fabriker byggs därmed bilar för Ryssland, i andra Geely-fabriker byggs Volvos elbil som säljs till Sverige och andra länder. Fabriker i samma företag gör således bilar både för Ryssland och Sverige. Enligt Volvo Cars blir EX30 den mest lönsamma Volvomodellen med en vinstmarginal på 15-20 procent.
– Det stämmer att Geely Auto äger fabriken. Den ligger i Zhangjiako och inhyser bara oss för tillfället, uppger Carl Fredrik Olsson vid Volvo Cars Investor Relations till Carup.
Vissa av Geelys modeller som säljs i Ryssland har till stor del samma komponenter som Volvos bilar, bland annat motorer som tagits fram av Volvo Cars och utvecklats av svenska ingenjörer. Till exempel har flera modeller för Ryssland Volvo Cars trecylindriga 1,5-litersmotor, något Geely skryter om på de ryska hemsidorna. Både Volvo och Geely köper likadana förbränningsmotorer från Geelys bolag Aurobay. Med gemensam tillverkning i samma fabriker blir samarbetet nu ännu tätare.
– Volvo Cars löper en risk genom att ha kopplingar till Ryssland via Geely Auto. Om den nya modellen byggs i en fabrik i Kina som ägs av Geely Auto som är ett bolag som exporterar bilar direkt till Ryssland är det en starkare koppling än vad Marabou har, säger Sverre Linton som är chefsjurist på Aktiespararna.
Enligt Sverre Linton tar Volvo Cars risker genom att ha växande kopplingar med Geely Auto som har en stor verksamhet i Ryssland och exporterar 1000-tals bilar till landet som för ett blodigt invasionskrig mot Ukraina.
– Det kan vara ett dåligt strategiskt val av Volvo Cars som riskerar att skada bolaget såväl verksamhets- som varumärkesmässigt, den kan i förlängningen göra att folk avstår att köpa bilmodellen och att ägare inte vill ha aktier i bolaget när det har kopplingar till Ryssland, säger Sverre Linton.
KRÖNIKA: Hyckleri bojkotta Marabou men blunda för Volvo Cars
I Sverige har allt fler företag börjat bojkotta Marabou, eftersom ägaren Mondelez har kvar tillverkning och verksamhet i Ryssland. Bland annat bojkottas Marabou av SAS, SJ, Norwegian, Stordalens hotellimperium Strawberry, Svenska fotbollslandslaget och Försvarsmakten. Kungliga hovet överväger om Marabou ska få fortsätta vara kunglig hovleverantör. Även nöjesfälten Gröna Lund i Stockholm, Liseberg i Göteborg och Göteborgs stad har under fredagen stoppat inköpen från Marabou.
Trots att en bil är en otroligt mycket större investering än en chokladbit har diskussioner om bojkott mot Volvo Cars hittills uteblivit. Efter att Volvo Cars gett Rysslandsverksamma Geely Auto uppdraget att tillverka Volvos nya bilmodell kan många se det som att Volvo Cars koppling till Ryssland nu är starkare än Marabous.
– Att det hittills inte blivit samma diskussion kring Volvo Cars och Geely som med Mondelez kan bero på att det är enklare att bojkotta en chokladkaka som du köper en gång i veckan än en bil som du köper på avbetalning och har i 6-7 år och där även flera andra aspekter som till exempel säkerhet spelar in, säger Sverre Linton.
Volvo Cars lämnar följande kommentar på frågor om tillverkningen i Rysslandsverksamma Geely Autos fabriker:
– Volvo Cars har upphört med all verksamhet i Ryssland, och vi står fast vid detta. Det är inte vår sak att kommentera beslut och åtgärder i andra företag, inklusive dotterbolag till våra aktieägare, uppger Volvos presstjänst i en skriftlig kommentar.
LÄS MER: Säljs med svenska flaggor – men allt på Volvos nya elbil görs i Kina
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter