Northvolt gjorde en förlust på 12,5 miljarder kronor förra året. Nu drar vd Peter Carlsson i nödbromsen och bromsar jätteinvesteringarna i Tyskland och Kanada. Bolagets fabrik i Skellefteå kommer inte nå full kapacitet förrän 2026 och vd:n erkänner att de varit för aggressiva i tillväxtplanerna.
– För att kunna gå vidare i Tyskland och Montréal är det fundamentalt att vi har fått Skellefteå till den moderfabrik som planen bygger på. När vi nu ligger efter planen behöver vi därför göra en översyn av efterföljande steg och det är något vi jobbar på just nu, säger vd Peter Carlsson till Dagens Industri.
Det har stormat rejält kring Northvolt den senaste tiden. Bolaget har lagt ner sin satsning i Borlänge, fått en avbeställning på BMW på 22 miljarder och hamnat på förstasidorna för tre mystiska dödsfall på fabriken i Skellefteå. Nu talar vd Peter Carlsson för första gången ut om turbulensen i en stor intervju med Dagens Industri.
Det framkommer också i DI att bolaget gjorde en förlust på 12,5 miljarder kronor för 2023, samtidigt som Northvolt investerade 26,6 miljarder kronor i nya anläggningar under året. Carlsson erkänner att Northvolt nu måste bromsa takten. Fabriken i Skellefteå ligger långt efter plan och kommer inte vara uppe i full produktion förrän 2026, erkänner bolaget nu.
– Jag skulle inte säga att det är kris, men det är väldigt fokuserat och folk förstår vikten av att vi möter våra planer, primärt för Skellefteå. Det är oerhört viktigt för att vi långsiktigt ska kunna ta oss till den position vi vill. Det finns en jäkla framåtanda, att nu knyter vi handen i fickan och visar Sverige, säger Peter Carlsson till DI.
Northvolt Ett i Skellefteå tillverkar just nu 20.000 till 25.000 batterier i veckan. Först nästa år kan fabriken nå en handfull gigawatt för att året därpå nå full kapacitet. Nu drar Northvolt i nödbromsen och sänker takten när det gäller de stora fabriksbyggena i Montréal och Tyskland.
– Vi gör nu en översyn av vårt fokus och våra planer, det är ett pågående arbete så jag vill inte gå in i detalj hur det påverkar tidsplanerna i detta läge. Vi i styrelsen har våra strategidagar i september, det är en viktig avcheckningspunkt för att justera planen, säger Carlsson.
Peter Carlsson erkänner samtidigt att bolaget ”varit lite för aggressiva i våra expansionsplaner”. Bolaget har hittills tagit in omkring 120 miljarder kronor för att finansiera bygget av flera batterifabriker. Enbart fabriken i Skellefteå kostar 70-80 miljarder kronor, nästan dubbelt så mycket som planerat. Fabriken måste även breddas för att kunna bygga cylindriska celler, enligt Carlsson efterfrågas nu både prismatiska celler och cylindriska celler av bilindustrin. Han gör det också tydligt att han inte tänker avgå och lägga sig platt – stödet från personalen är fortfarande starkt.
LÄS MER:
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter