Så ska Citroën bli ett nytt Dacia

Citroën har inga problem med att talas om i termer som ett lågprismärke. Företagets mål är att nå en europeisk marknadsandel på 5 procent genom att erbjuda bekväma, praktiska och prisvärda bilar.
– Vi har inga problem med att säga att C3 kommer att tävla mot Dacia, säger Thierry Koskas vd för Citroën.

Det har gått både upp och ner för den klassiska franska biltillverkaren Citroën. Under fjärde kvartalet förrförra året sjönk företaget vad gäller europeiska marknadsandelar till 3,3 procent för att sedan, under fjärde kvartalet förra året, gå upp igen på 4 procent. Nu siktar man mot femman och vägen dit stavas, lågprismärke. 

Thierry Koskas, vd för Citroën och marknadsdirektör för Stellantis, tror att nyckeln till 5 procent är den nya generationens elektriska C3 och C3 Aircross. Men det är inte bara billigare elbilar som är nyckeln, man ska också bredda sitt varumärke inom Europa och fokusera mer på länder österut, exempelvis Turkiet. 
– Varumärket är definitivt värt 5 procent i Europa, säger Koskas till tidningen Automotive News Europe

Dacia Duster.

Sedan Koskas fick uppgiften att leda varumärket i februari 2023, har Citroën finjusterat sin marknadspositionering för att fokusera på att erbjuda bekväma, praktiska och prisvärda bilar men som också är lite vågade. Till exempel med modeller som den elektriska fyrhjulsdriften Ami och den sjusitsiga C3 Aircross.

Vd:n bekräftade även att varumärket inte längre är rädd för att ses som en direkt konkurrent till Renault-gruppens lågprismärke Dacia, som byggt upp en respektabel marknadsandel genom att erbjuda billiga bilar konstruerade koncernens reservdelar.

– Vi är mycket stolta över att vara ett populärt varumärke och att vi tillverkar enkla bilar till överkomliga priser eftersom det verkligen finns ett behov av det. Jämförelser med andra billigare märken brukade vara “tabu”, men vi har inga problem med att säga att C3 kommer att tävla mot Dacia, säger Koskas.

Citroën är mycket beroende av deras modell C3, som fram till april stod för nästan hälften av företagets europeiska försäljning. Även skåpbilar utgör en stor andel av företagets försäljning och utgör cirka en tredjedel av företagets försäljning. En blandning som vd:n hävdat att han känner sig bekväm med. 

– Hjärtat i Citroën är mycket de små och kompakta segmenten, sedan LCV. Vi älskar lätta lastbilar, och det är superviktigt att vi fortsätter att ha kulturen i vårt nätverk för att sälja lätta lastbilar, säger Koskas.
LÄS MER: