Att köra världens längsta personbil är inte lätt. Trots tre svängande framhjul tar den knappt styrning och vändradien är typ oändlig. Att backa den är rena mardrömmen.
Bilen som får medtrafikanterna att tappa hakan – om den lyckas leta sig ut i trafiken. Michael Manning räddade världens längsta limousin från att skrotas. Limousinen har egen helikopterplatta och swimmingpool och rekordet är nu officiellt godkänt av Guinness Rekordbok.
– Den rymmer 75 personer, folk tror knappt att det är sant innan de ser den i verkligheten, säger Michael.
Limousinen har kommit in i Guinness Rekordbok som rekordhållare i kategorin världens längsta bil. ”The American Dream” är 30,54 meter, längre än 12 Smart-bilar som ställs i en rad. De längsta ledbussarna är 24 meter långa. Den har egen vattensäng, en swimmingpool med trampolin, jacuzzi, minigolfbana och en egen helikopterplatta. Den tar 75 passagerare, vilket är mer än en turistbuss. Men limousinen är inte direkt lättkörd.
Från början byggdes den av Jay Ohrberg som ligger bakom legendariska filmbilar som Batmobilen, KITT och DeLeorean från Tillbaka till Framtiden. Men den rekordlånga limousinen kom på villovägar och förföll totalt. När ”The American Dreams” till slut räddades för några år sedan var den i ett minst sagt miserabelt skick. En stor räddningsoperation för att återställa limousinen till sin forna glans inleddes. Eftersom det inte gick att hitta ett garage som rymde den långa limousinen hade den stått övergiven i många år och rostat sönder. Men efter flera år och ett antal miljoner dollar är den som ny igen.
Men hur är det egentligen att köra världens längsta bil? Bilinfluencern Suparcarblondie har provat. Till att börja med är det rena yogapasset att ta sig in i bilen, då två stora balkar hindrar normalt insteg. Sedan går den knappt att svänga, trots tre svängande hjulpar i fram. Att backa den är rena mardrömmen då man måste försöka se vad som döljer sig 30 meter bakom bilen.
– Den är totalt poänglös, förutom att den kommit in i Guinness Rekordbok, vilket ju kan vara en poäng, säger Supercarblondie.
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter