Elbilar säljs för mindre än halva priset i Kina

Priskriget har gjort att de flesta elbilar nu är otroligt mycket billigare i Kina än i Europa. Volkswagen ID.4 är 322 900 kronor billigare  i Kina – köparna betalar mindre än halva priset. En Tesla Model Y är 40 procent dyrare i Europa. 

Många har reagerat på att Volkswagens elbil ID.3 bara kostar 180 000 kronor i Kina, det innebär att den är 166 procent dyrare för europeiska köpare. Flera faktorer gör att nästan alla elbilar oerhört mycket billigare i Kina, visar en genomgång av priserna som Carup har gjort. 

Priskriget har gjort att många bilar har sänkts 20-30 procent i Kina. Medan bilmärken i Europa valt att hålla fast vid höga bruttoprislistor har alla följt efter Tesla i Kina. Dessutom är momsen i Kina något lägre, 13 procent mot 25 procent. Inhemska bilar slipper tullen på 10 procent som betalas när de tas in i EU. Men det kan inte förklara hela den enorma skillnaden på priserna. 

Xpeng har ännu inte blivit någon storsäljare i Sverige. I Kina säljer den bra, men är också 284 000 kronor billigare.

Storsäljaren Volkswagen ID.4 är mer än dubbelt så dyr för europeiska köpare jämfört med den som köparen bilen i Kina. I Kina kostar den bara 262 000 kronor, mindre än vad en Golf kostar i Sverige. Vi har inte kunnat utröna exakt vilken batteristorlek och utrustning den kinesiska ID.4 har. 

En enorm procentuella skillnaden mellan Kina och Sverige är det för den som köper BYD Atto 3, Sveriges mest nyregistrerade bil i juli. Svenska köpare får lägga upp 533 000 kronor, trots att bilen säljs för endast 210 000 kronor. Ett nätt påslag på 323 000 kronor eller 153 procent. 

Nio ET5 går att köpa för 342 000 kronor i Kina. I Sverige kostar bilen 576 000 kronor.

Även Teslas bilar är rejält mycket billigare i Kina, men märket är inte längre prisledande. Storsäljaren Model Y RWD kostar 395 000 kronor i Kina, vilket är 156 000 kronor billigare än här hemma. En del av skillnaden kan förklaras genom lägre moms och avsaknad av frakt- och tullkostnader, men knappast allt. I vissa fall är bilarna också olika utrustade.

Xpeng och Nio har blivit populära på hemmamarknaden. Men hittills har de haft svårt att övertyga europeiska köpare om sin förträfflighet. Kanske är det i själva verket en prisfråga. Hemma i Kina kostar en Xpeng P7 inte mer än 345 000, köpare i Sverige får slanta upp 599 000 kronor. Även Nios bilar är rejält mycket billigare på hemmaplan. Nya kombin ET5 Touring stannar på 342 000 kronor i Kina, här i Sverige kostar den 576 000 kronor. Både här och i Kina tillkommer batterihyra. 

I många fall är nu elbilar billigare än bensin- och dieselbilar i Kina. Under juni månad var 25 procent av de sålda nybilarna elbilar, vilket är under den svenska andelen elbilar.

Teslas prisskillnader hör till de lägre. ”Bara” 162 000 kronor på en Model 3.

Pris i KinaPris i SverigeSkillnad
Volkswagen ID.3180000479900–299900
BYD Atto 3210000532900–322900
Xpeng P5235000
Volkswagen ID.4262000584900–322900
Xpeng P7315000599000–284000
Tesla Model 3336000497990–161990
Nio ET5 Touring342000576000–234000
Tesla Model Y395000550990–155990
Zeekr 001403000677000–274000
Volvo XC40 Recharge420000559900–139900
Audi Q4 E-tron435000597900–162900
Audi Q8 E-tron820000857500–37500
Källor: Tillverkarnas hemsidor, Carnewschina, Electrek, Electrive

MEST LÄSTA

Senaste nytt

Tester