Volvo Cars ökade sin försäljning med 25 procent i september. Men elbilarna bromsar in och tillväxttakten har mer än halverats. Den mest sålda modellen globalt blev Volvo XC60.
Volvo Cars globala försäljning uppgick 61 666 bilar i september, en ökning med 25 procent jämfört med samma period förra året. Under de första nio månaderna 2023 sålde företaget 509 158 bilar, en ökning med 19 procent jämfört med förra året.
Andelen helt eldrivna bilar var 15 procent av den totala försäljningen, jämfört med 12 procent i september 2022. Ökningstakten för elbilarna bromsade in rejält i september. Efter att ha växt med 149 procent hittills i år blev tillväxten i september 49 procent.
Europa och USA var de marknader som växte mest för Volvo. Försäljningen i Europa uppgick till 25 489 bilar, en ökning med 32 procent jämfört med samma månad förra året. För USA ökade försäljningen med 65 procent jämfört med september förra året och uppgick till 10 946 bilar.
Volvo Cars mest sålda modell för månaden globalt var XC60 med 20 243 bilar i september (2022: 15 621), följt av XC40 med en total försäljning på 18 306 bilar (2022: 14 497) och Volvo XC90 med 8 530 sålda bilar 2022: 7 380).
Maths Nilsson är motor- och ekonomijournalist och grundare av Carup, har mångårig erfarenhet från stora mediehus och tidningar. Mer information och kontaktuppgifter