Elbilsexperten Björn Nyland testar hur mycket batteriet i Tesla Model 3 SR:s åldrats efter 6000 mil. Resultatet imponerar inte på Björn – som ifrågasätter hur många kilowattimmar batteriet hade som nytt.
Norske Björn Nyland från Youtubekanalen “Björn Nyland” utför ofta olika undersökningar på elbilsmodeller. Ett prövning han brukar utföra på elbilar är ett 100-mil-test. Nyligen körde han en Xpeng G6 i det som imponerade stor på elbilsexperten. Men ibland utför han även tester på hur elbilsmodellers batterier åldras.
I sitt senaste klipp har Björn valt att testa LFP-batteriet hos en Tesla Model 3 SR som gått 6000 mil med cirka 268 laddningscykler. När elbilen är ny ska batteriet ha en nettokapacitet på 56,9 kWh. Hur mycket av denna kapacitet som är kvar ska Björn ta reda på genom att köra runt med elbilen i några timmar.
När batteriet är urladdat har han lyckats köra Teslan 39 mil. Nyland räknar då ut att batteriet som från början hade en kapacitet på 56,9 kWh tappat 4,2 procent av sin kapacitet.
– Siffrorna låter inte jättedåliga, men när vi räknar in hur många laddningscykler den gjort och att den enbart gått 6000 mil, samtidigt som den har en bra räckvidd är resultatet inte jättebra, säger Björn.
– Det stora mysteriet är hur många kWh batteriet hade när det var helt nytt. Var det verkligen 56,9 kWh eller hade den mindre? Man kan även fråga sig ifall Tesla har minskat på den tillgängliga energin jämfört med för två år sedan, säger han.
Resultatet från Teslan påminner en del om besvikelsen Björn kände tidigare när han undersökte batteriet hos en Volkswagen ID.4 som gått 11300 mil. Då visade det sig att den förlorat 6,3 procent av sin kapacitet. Han utförde sedan samma test på en ID.3 som körts mindre än 3900 mil och fick då resultatet att batteriet brutits ner cirka 11 procent.
– Jag känner en stor oro gällande ID.3 och ID.4 och detta är inget unikt fall, sa Björn Nyland då.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.