Euro NCAP har krocktestat de nya tre SUV:arna Nio EL6, Toyota C-HR och Honda CR-V. Alla tre bilar fick fem stjärnor, men Honda tappar en stjärna i sitt enklaste utförande. Alla tre bilarna hade dock svagheter.
– Vår inspektion efter kraschen upptäckte svagheter i alla tre fordon, inklusive dålig utlösning av krockkuddar, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare Euro NCAP.
I dag finns det fler biltillverkare än någonsin tidigare och konsumenterna får ofta bekanta sig med nya märken. Ett av dessa relativt nya märkena är NIO som var en av de tre SUV:arna som testades av Euro NCAP femstjärniga betygsättning.
Betyg krocktest: NIO EL6
NIO har tidigare levererat bra resultat med sina modeller i NCAP:s krocktester. EL6 gjorde inget undantag och fick toppbetyget 5 stjärnor i sitt test.
— (AEB) fungerar effektivt med avseende på kollisioner mot passagerarfordon och är bra på att skydda mot utsatta trafikanter, men inte vid mötande och omkörande motorcyklister, skriver Euro NCAP.
Betyg krocktest: Toyota C-HR
Toyota C-HR fick ett stort genomslag när den kom ut på marknaden 2016. Bilen är utrustad med mer teknik och större utrymme. Precis som EL6:an får C-HR 5 stjärnor. Samma betyg originalbilen fick 2017 av NCAP.
I motiveringen till betyget lyfts bilens autonoma nödbromssystem fram som en viktig kugge. Förarövervakningssystemet lovordas också för sitt utveckla sätt att upptäcka dåsiga förare.
— Det standardiserade förarövervakningssystemet förlitar sig på styrvinklar och filläge för att upptäcka tecken på dåsig körning, skriver Euro NCAP.
Betyg krocktest: HONDA CR-V 2.0
Sist men inte minst testades också Hondas CR-V 2.0. Bilen fick 4 stjärnor med basutrustning och 5 stjärnor när den utrustades med Honda Sensing 360-paketet. Det avancerade säkerhetspaketet förbättrade bilens nödbromssystem avsevärt och innehöll en hörnradar som förbättrade ADAS-systemet. I baspaketet var bilen endast utrustad med en radar.
— Säkerhetspaketet förbättrade AEB-prestandan avsevärt, särskilt när det gäller att förhindra kollisioner med fotgängare och fordon, skriver Euro NCAP.
Kritik mot SUV:arna
Trots de höga betygen där bilarnas avancerade avläsningssystem av omgivning hyllas lyfter Euro NCAP också fram kritik. Enligt organisationen måste tillverkarna lägga mer fokus på medtrafikanter.
— Tyvärr kan krascher inte alltid undvikas, och hög krocksäkerhet förblir en kritisk ryggrad. Vår inspektion efter kraschen, som har varit en viktig del av vår krockskyddsbedömning sedan 1997, vi upptäckte svagheter i alla tre fordon, inklusive dålig utlösning av krockkuddar, säger Michiel van Ratingen, generalsekreterare Euro NCAP.
LÄS MER:
William Karlsson är examinerad journalist och har bland annat arbetat på Sveriges Radio och Sörmlands Nyheter.