Så kan hyperbilen köras upp och ner: ”Bisarrt”

Det låter som något hämtat från en tecknad film: en bil som kör upp och ner. Men nu är det verklighet när McMurtry visade upp sin hyperbil Spéirling.
– Det finns inga magneter. Inga trick. Det är fullkomligt bisarrt, säger en upprymd Youtuber.

Det låter som något hämtat från en tecknad film: en bil som kör upp och ner. Men det är precis vad som hände när McMurtry Spéirling, en brittisk eldriven hyperbil, tog steget från extrem prestanda till något som länge betraktats som fysiskt omöjligt. Ett experiment som nu har blivit viralt.
– Det finns inga magneter. Inga trick. En platt metallplatta. Och bilen hänger upp och ner. Det har aldrig hänt förut – och den rörde sig dessutom, säger en Chris Harris som har en stor Youtube-kanal.

McMurtry Automotive bjöd in motorjournalisten Harris till Swinhay House för att bevittna det som beskrivs som världens första lyckade försök att köra en bil upp och ner. För att visa hur effektivt systemet är monterades bilen i en specialbyggd rigg. När fläktarna aktiverades sögs bilen fast i taket. Harris själv fick chansen att hänga upp och ner inne i bilen:
– Jag har aldrig gjort något liknande. Det är fullkomligt bisarrt. Men den höll oss kvar. En remarkabel liten skapelse.

Spéirling är ingen vanlig hyperbil. Utöver sin eldrift har den ett avancerat fläktsystem som skapar ett kraftigt marktryck. Eller snarare “taktryck”, när bilen vänds upp och ner. Till skillnad från traditionell aerodynamik fungerar systemet även i stillastående, vilket gör det möjligt att utföra något som tidigare bara diskuterats i teorin.

Evenemanget blev lika mycket en uppvisning i ingenjörskonst som ett ögonblick av teknisk galenskap. Och det svarar på en av de mest klassiska frågorna i motosportvärlden: “Kan en bil verkligen köra upp och ner om den har tillräcklig downforce?”.
– Hur många pappor har inte fått frågan om vad downforce är? Nu finns en video att visa, säger Chris.

Idén att en bil kan köras upp och ner har länge fascinerat racingvärlden. När markeffekttekniken introducerades i Formel 1 på 70-talet, särskilt med Lotus 79, förändrades sporten. Ronnie Peterson, som själv körde bilen under 1978 års säsong, lär ha varit märkbart frustrerad över att han inte fick utnyttja bilens fulla potential, trots att han satt i en av de mest banbrytande konstruktionerna. Även då handlade det om extremt marktryck. Men ingen kunde ana att samma principer en dag skulle göra det möjligt för en bil att faktiskt köra upp och ner.

LÄS MER: