Larmrapport: Var fjärde dieselbil med AdBlue kan vara manipulerad. Så här avslöjar du om din bil blivit utsatt.
– Det är en riktig luring, vi har haft uppe det här på möten med kolleger inom EU, säger Per Anders Blommefors, besiktningsansvarig hos Bilprovningen.
Fusket med AdBlue verkar mer utbrett än man tidigare har trott. Det här systemet utvecklades hastigt för att rena dieselmotorer. Men AdBlue har en tendens att gå sönder lätt.
– Då kostar det 30 000 kronor, för dem som inte har pengarna blir det en svår situation, då kan man välja att få den bortkopplad, säger en mekaniker som vill vara anonym.
Om bilen sedan säljs vidare är det inte säkert att den nya ägaren upptäcker att AdBlue är bortkopplad eller ur funktion.
– När man kopplar bort den så programmeras bilen ofta om så att det inte lyser några varningslampor, det är riktigt lurigt faktiskt, säger Per Anders Blommefors, besiktningsansvarig hos Bilprovningen.

Att manipulera systemet har blivit allt vanligare, istället för att reparera det för 10 000-tals kronor. Det är olagligt att koppla bort eller inaktivera AdBlue.
– Det går emot miljölagstiftningen och bilen kan bli underkänd på besiktningen, säger Ulf Stefansson, expert på Fordonsjuristen.
Vi på Carup.se har berättat om bilköpare som upptäckt problem med AdBlue efter köpet.
– Köper du av en handlare så ska denne testa fordonet och du ska kunna förutsätta att systemet är intakt och fungerar, säger Ulf Stefansson.
Det finns egentligen bara två sätt att kontrollera om bilen har en fungerande AdBlue.
– Man kan ta den till en auktoriserad verkstad som får kontrollera, där finns det grejer så att man kan mäta det, säger Per Anders Blommefors.
Det andra alternativet är svårare. Det kräver att du som privatperson och bilköpare behöver investera i dyr utrustning.
– Köper du privat så är enda sättet att ha diagnosutrustning med dig som kan upptäcka detta skulle jag vilja påstå, säger Ulf Stefansson.

I den europeiska besiktningsbranschen är problemet med AdBlue och det utbredda fusket känt. Och det kan vara mycket större än vad som hittills är känt.
– Vi har haft internationella möten. En rapport från England visade att 25 procent av dieselbilarna misstänks köra runt med manipulerade system, säger Per Anders Blommefors.
Utan AdBlue släpper bilen ut mycket högre mängder med kväveoxid. Det finns mätutrustning, men inte ens bilbesiktare har idag sådana.
– Det går att avslöja om AdBlue är manipulerad med kväveoxidmätning. Men där är vi inte ännu. I Tyskland mäter man i alla fall partiklar, det skulle vi också vilja göra i Sverige, säger Per Anders Blommefors.
Den svenska besiktningsbranschen hoppas att Sverige ska följa efter övriga EU.
– EU har det som rekommendation att man ska göra partikelmätning, men Transportstyrelsen har ännu inte implementerat det, säger Per Anders Blommefors.
Vi hörde med Transportstyrelsen om det här. De meddelar att man arbetar med att skicka ut en remiss till bland annat besiktningsbranschen om nya regler för kontrollbesiktning. Om partikelmätning är med i detta förslag säger man inte.
– Det kommer nog hit till Sverige också, det säger jag till dem som vill att jag ska slå av deras AdBlue, det är en tillfällig lösning för dem som inte har råd att köpa ett nytt system för 30 000 kronor, säger mekanikern.

Andreas Jemn är journalist och författare.